Cikkek

Évfordulók

 

Április

 

134 300

Ötven évvel ezelőtt, 1971. április 2-án a Malév menetrend szerinti járatot indított zürichi közbenső leszállással Madridba. Az útvonalon kezdetben Tu-134-esek közlekedtek.

 

gagarin300

Hatvan évvel ezelőtt, 1961. április 12-én hajtotta végre sikeres űrrepülését Jurij Gagarin.

 

led300

Harminc évvel ezelőtt, 1991. április 12-én érkezett meg Ferihegyre a Malév első B737-300-as utasszállító gépe, a HA-LED.

 

bea300

Hatvan évvel ezelőtt, 1961. április 14-én a BEA (British European Airways) légitársaság menetrend szerint járatot indított prágai közbenső leszállással Londonból Budapestre. Az útvonalon kezdetben 55 személyes, Vickers Viscount légcsavaros-gázturbinás gépek közlekedtek.

 

b767m 300

Harminc évvel ezelőtt, 1991. április 18-án írták alá Budapesten a Malév és a Boeing gyár képviselői a szerződést két B767-200-as, hosszútávú repülésre képes utasszállító megvásárlásáról.

 

tupika300

Hatvan évvel ezelőtt, 1961. április 24-én az Aeroflot elindította a Moszkva és Habarovszk közötti, menetrend szerinti belföldi járatát. Az útvonalon a legújabb szovjet típus, a Tu-114-es közlekedett.

 

citation300

Harminc évvel ezelőtt, 1991. április 29-én emelkedett először a levegőbe az amerikai Cessna gyár CitationJet típusú repülőgépe. Az új, két sugárhajtóművel rendelkező üzleti gép egy pilótával és négy utassal a fedélzetén, 704 km/óra maximális sebességgel, 2780 kilométert tudott megtenni közbenső leszállás nélkül.

 

Március

 

orly300

Száz évvel ezelőtt, 1921. március 1-jén nyílt meg a Párizstól 13 kilométerre, délre található Villeneuve-Orly repülőtér, mely ezt követően egy évtizedig – elsősorban pilótaiskolaként – még csak katonai célokat szolgált. A francia főváros egyetlen polgári repülőtere sokáig Le-Bourget volt, de a légiforgalom fokozatos bővülése miatt, 1932-ben Orly is a légitársaságok szolgálatába állt. A második világháború idején Orly újra katonai fennhatóság alá került, s a repülőtér súlyosan megrongálódott. 1944 augusztusától Orly-t az amerikai hadsereg részlegesen helyreállította, és légibázisként 1947 márciusáig használta. Ezt követően a repülőteret átadták a francia kormánynak.

 

juf300

Nyolcvan évvel ezelőtt, 1941. március 17-én a Malert egyik Ju-52-ese rekordrepülést hajtott végre. A 17 személyes utasszállító egy különjárat során Budapestről Lisszabonba vitte az Amerikai Egyesült Államok magyarországi nagykövetét, J. F. Montgomerryt és családját, akik ott szálltak át a Pan Am Clipper repülőhajójára. A HA-JUF lajstromjelű, Endresz György nevét viselő Ju-52-es a 2700 kilométeres távot – közbenső leszállásokkal – 25 óra 15 perc alatt tette meg.

 

dst300

Nyolcvan évvel ezelőtt, 1941. március 20-án jelentette be az amerikai repülésbiztonsági szervezet (US Civil Aeronautics Board – CAB), hogy az American Airlines (AA) megalakulásától kezdve, öt balesetmentes év után már köszönthette az egymilliomodik utasát. A CAB szerint a biztonságos légi utazáshoz hozzájárultak a modern repülőgépek és megbízható motorok, a jól képzett pilóták, az egyre fejlettebb meteorológiai szolgáltatások és földi rádiónavigációs rendszerek. Ötven évvel később, 1991. március 27-én az AA fennállása során elérte az egymilliárdos álomhatárt is. A szerencsés utast Dallas repülőterén érte a megtiszteltetés, aki a légitársaságtól egy családos londoni vakációt kapott ajándékba.

 

dornier300

Negyven évvel ezelőtt, 1981. március 28-án emelkedett először a levegőbe a német Dornier 228-as regionális utasszállító prototípusa. A 17-19 személyes gépet egy évtizeddel később modernizálták, és Dornier 228NG (New Generation) elnevezéssel gyártották.

 

swissair 300

Kilencven évvel ezelőtt, 1931. március 26-án a svájci Balair és az Ad Astra légitársaságok egyesülésével létrejött a Swiss Airways (későbbi nevén Swissair) Schweizerische Luftverkehr. A légitársaságnál kezdetben még csak kilenc pilóta és 12 földi alkalmazott dolgozott, akik hat Fokker F.VIIb típusú, nyolcszemélyes utasszállítót üzemeltettek. Az 1940-es évek közepén a svájci állam és egyes önkormányzatok, valamint különböző állami vállalatok 30,6%-os részesedést szereztek a társaságban. Az általuk adott anyagi támogatás tette lehetővé, hogy a Swissair rövidesen Európa egyik legmodernebb, amerikai gyártmányú légiflottájával rendelkezhetett. Svájc nemzeti légitársasága az 1991-es Öböl-háború negatív hatásai, az emelkedő üzemanyagárak és az 1991. január elsején életbe lépett európai liberalizáció miatt 2001. október 2-án beszüntette működését. A Swissair felszámolására hivatalosan 2002. március 31-én került sor, járatait egy korábbi leányvállalata, a Crossair vette át, mely Swiss néven működik jelenleg is.

 

zepi300

Kilencven évvel ezelőtt, 1931. március 29-én tett látogatást Magyarországon a híres LZ 127-es „Graf Zeppelin". Ezt megelőzően a német léghajó többször átszelte az óceánt, 1929-ben körberepülte a Földet, 1930-ban pedig Dél-Amerika, Egyiptom és a Szovjetunió volt sikereinek újabb állomása. A Budapestre érkező léghajóval utazott számos közéleti személyiség kíséretében a kormányzó fia, Horthy István is, akit édesapja, Horthy Miklós személyesen várt a csepeli repülőtéren. A „Graf Zeppelin” a leszállás után magyarországi körrepülésre indult, majd ismét sikeresen landolt a Csepelen. A léghajó látványa sok emberben olyan maradandó élményt keltett, hogy még évtizedekkel később is beszédtéma volt. Az utasok között ott volt Karinthy Frigyes író is, aki képes riportban írta meg élményeit.

 

maszlog300

Hetvenöt évvel ezelőtt, 1946. március 29-én írta alá a Maszovlet (Magyar-Szovjet Polgári Légiforgalmi Rt.) létrehozásáról szóló egyezményt P. F. Berezin vezérőrnagy és Gerő Ernő közlekedésügyi miniszter. Ennek alapján a Magyar Államkincstár 30 évre biztosította a vállalkozás számára többek között a repülőtereket és épületeket, míg a szovjet fél apportja elsősorban repülőgépekből állt. Az első közgyűlésen igazgatóság és felügyelőbizottság alakult, melyben a két fél egyenlő arányban kapott helyett. A Maszovlet 2700 részvénye fele-fele arányban került a magyar és a szovjet állam tulajdonába. Az alaptőkéből csak 40 részvényt jegyeztek készpénzben, a többit a két fél apportja fedezte. A magyarok biztosították a szükséges munkaerőt és a repülőtereket, míg a szovjetek adták a repülőgépeket, a tartalékalkatrészeket, az irányítástechnikai berendezéseket és a kiképzőszemélyzetet. Az alapítólevél értelmében a légitársaság jogosult lett a légi közlekedés szervezésére, utas-, poggyász-, posta- és áruszállítások lebonyolítására, belföldön és külföldön egyaránt.

 

croydon 300

Száz évvel ezelőtt, 1921. március 31-én nyitották meg London Croydon polgári repülőterét. A brit fővárostól délre található új létesítmény valójában két egymás mellett található katonai repülőtér, Wallington és Waddon egyesülésével jött létre. Utóbbin működött a National Aircraft Factory repülőgépgyár, míg Wallingtonban a légitársaságok számára hangárokat, majd később egy kis utasterminált is építettek.

 

Február

 

faa300

Hatvan évvel ezelőtt, 1961. február 28-án emelkedett először a levegőbe az amerikai Cessna 336 Skymaster. Ebből 1965-ig csak 196 példányt építettek, mert ugyanebben az évben jelent meg a gép továbbfejlesztett, 337-es típusjelzésű változata, melynek legfontosabb újdonsága a megnövelt szárny fesztávolság és a behúzható futómű volt. A Cessna gyár e gép bázisán fejlesztette ki az amerikai légierő számára az O-2A és O-2B változatokat. A gépet ugyanis viszonylag nagy sebessége alkalmassá tette arra, hogy FAC (Forward Air Controller) feladatokat is elláthasson. Ez gyakorlatilag vizuális felderítést, célkijelölést, tűzvezetést, légi koordinálást és eredményértékelést jelentett, de a szárnyakra rakétablokkot vagy géppuskakonténert is fel lehetett szerelni. Az elmúlt évben a kaliforniai Ampaire vállalat a Cessna 337-re alapozva kezdte meg egy hibrid-elektromos repülőgép kifejlesztését. A MÉM Repülőgépes Szolgálat 1975 májusában vásárolt egy Franciaországban gyártott, Reims/Cessna FA337G Super Skymastert, melyet a cég 1992-es csődjéig futárgépként, műszeres kiképzésre, és rövid ideig balatoni sétarepülésekre használtak. A HA-FAA lajstromjelű gépet ezt követően eladták. 1982 és 1987 között a MÉM RSZ egy másik Cessna 337-est is üzemeltetett, majd öt év elteltével a HA-FAB jelű géptől is megváltak.

 

Január

 

a300af

Negyven évvel ezelőtt, 1981. január 4-én szállt le először a Ferihegyi repülőtéren az Air France Airbus A300-as típusú, szélestörzsű utasszállítója. Az A300-as volt a világon az első szélestörzsű, kéthajtóműves repülőgép, melynek kifejlesztését 1969-ben kezdték meg. 1972-ben emelkedett először a levegőbe, s két év múlva már menetrend szerinti forgalomba állt az Air France útvonalain. Ezt követően, 2007 júliusáig összesen 561 A300-ast építettek, s a típus kereken száz légitársaság flottjában repült.

 

foki300

Huszonöt évvel ezelőtt, 1996. január 8-án közlekedett először önálló magyar személyzettel a Malév első Fokker 70-es utasszállítója, a HA-LMA. A gép a Budapest – Róma – Budapest útvonalon repült. 2010 januárjáig a Malév összesen hat F70-est üzemeltetett. A 67 üléses gépek átlagos hatótávolsága 7,6 tonna üzemanyaggal 2000 km volt, de a HA-LMF rendelkezett egy 3 tonna kapacitású kiegészítő tartállyal is, így 40-50 utassal akár 3000 km-re is el tudott repülni közbenső leszállás nélkül. Ráadásul ez a gép ICAO CAT3C kategóriájú leszállásokra is alkalmas volt, ezért VIP kormányjáratokon is használták. Az F70-es típusból mindössze 48 példány épült, amihez az is hozzájárult, hogy a Fokker gyár 1996-ban csődbe ment, és végleg beszüntette működését.

 

united300

Harminc évvel ezelőtt, 1991. január 13-án vonták ki a forgalomból az amerikai United légitársaság első Boeing B727-100 típusú utasszállító repülőgépét. Az N7001U lajstromjelű, Spirit of Seattle nevű gép 1964-től eddig az ideig összesen 64 ezer 492 repült óra során, 48 ezer 057 járaton, mintegy 3 millió utast szállított. A B727-es ezt követően a Washington államban található Museum Of Flight gyűjteményébe került.

 

bell300

Negyven évvel ezelőtt, 1981. január 18-án készült el az amerikai Bell vállalat huszonötezredik helikoptere, egy Model 222-es.

 

omre300

Hetven évvel ezelőtt, 1951. január 27-én tartották meg a Magyar Repülő Szövetség alakuló kongresszusát. A szervezet elődje, az 1948. február 14-én létrejött Országos Magyar Repülő Egyesület (OMRE) ezzel végleg beszüntette működését.

 

hyatt300

Negyven évvel ezelőtt, 1981. január 29-én kötött névhasználati szerződést a Malév-Pannonia Gazdasági Társaság az amerikai Hyatt szállodalánccal. A Zalaváry Lajos tervei alapján elkészült, 365 szobával és 711 ággyal rendelkező ötcsillagos szálloda a Malév és a Pannónia Szálloda- és Vendéglátó Vállalat 50-50%-os tulajdonaként, 1982. június 19-én nyílt meg. Az épülethez csatlakozó irodaházban kapott helyet a Malév vezérigazgatósága és kereskedelmi központja is. A főbejárat a Roosevelt (ma már Széchenyi) térre nyílt. Váradi József, a Malév akkori vezérigazgatója 2001-ben – a légitársaság katasztrofális pénzügyi helyzetének mérséklésére – 5,24 milliárd forintért eladta az 1998 óta már Hyatt Regency Budapest néven üzemelő szálló 50%-os Malév-üzletrészét, majd egy akkoriban félig üresen álló bevásárlóközpontban bérelt irodákat. A patinás épület jelenleg már Sofitel Budapest Chain Bridge elnevezéssel, a Starwood Capital Group tulajdonában, de az Orbis Hotel Group üzemeltetésében működik.

 

 

 

 

 

 

 

   © 1996 - 2015. Copyright AeroNews – Minden jog fentartva  |  Impressum
Powered by Joomla 1.7 Templates