Cikkek

Évfordulók

December

 

icao logo3

Hetvenöt évvel ezelőtt, 1944. december 7-én alakult meg Montreal székhellyel az ICAO (International Civil Aviation Organization - Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet). Mint az ENSZ szakosított szervezete, azóta egységes nemzetközi szabályokat alkot, s szakmai ajánlásokat tesz közzé a repülés biztonsága és hatékonysága érdekében. Az ICAO az egyetlen olyan globális, államközi szervezet, amely szabályozói és végrehajtói funkciójánál fogva – elsősorban a tagállamok együttműködésére alapozva – a nemzetközi polgári repülés biztonságának és védelemének a legmagasabb fokú általános érvényesülését biztosítja az egész világon. A szervezetnek jelenleg már 193 tagállama van. Magyarország ötven évvel ezelőtt, 1969. november 30-án lett az ICAO teljes jogú (117.-ik) tagországa. Az ICAO létrejöttének 50. évfordulóján, 1994-ben mondták ki, hogy december 7-ét minden évben a nemzetközi polgári repülés világnapjaként ünneplik. Ebből az alkalomból kitüntetéseket vehetnek át a magyar repülés jelentős személyiségei is.

 

f70tyrol3

Huszonöt évvel ezelőtt, 1994. december 13-án mutatták be Ferihegyen a Fokker F70-es utasszállítót. A repülőgép az osztrák Tyrolean légitársaság színeiben, de holland lajstromjellel érkezett Bécsből Budapestre. Az F70-es törzsére felfestették azoknak a légitársaságoknak – köztük a Malév – logóját, amelyek már rendeltek a típusból. A magyar nemzeti légitársaság 1995-től 2010-ig összesen hat F70-est üzemeltetett, valamennyi gép bérleti konstrukcióban repült a Malévnél.

 

conci3

Negyven évvel ezelőtt, 1979. december 16-án teljesítette először a Concorde 3 órán belül a New York-London járatot. A British Airways szuperszonikus utasszállítója mindössze 2 óra 58 perc alatt érkezett a brit fővárosba. Az útvonalon a repülőgép átlagsebessége 1886 km/óra volt.

 

November

 

festo300

Harminc évvel ezelőtt, 1989. november 3-án adták át rendeltetésének a Malév festőhangárját. Az új műszaki bázis 4-es számú hangárjában a többihez képest számos változtatás történt. Ilyen volt például a repülőgépet teljesen körbefogó szerelőállvány, a továbbfejlesztett tűzjelző és tűzoltó berendezés, vagy a speciális elszívórendszer, a hangár világítását pedig robbanásbiztos fénycsőarmatúrákkal oldották meg.

 

elsoil300

Hatvan évvel ezelőtt, 1959. november 5-én mutatták be Ferihegyen a szovjet Il-18-as utasszállítót. A repülőgép prototípusa 1957. július 4-én szállt fel először a moszkvai Hodinka repülőtéren. 1959-ben megkezdődött a sorozatgyártás, és az első gép 1959. április 20-án az Aeroflot színeiben szolgálatba is állt. A budapesti bemutatót követően a típusból a Malév is rendelt. 1960 és 1989 között a magyar nemzeti légitársaság összesen nyolc Il-18-ast üzemeltetett, közülük három semmisült meg katasztrófában (HA-MOD, HA-MOC, HA-MOH). Az Il-18-as volt az első magyar lajstromú gép, amely átrepülte az Egyenlítőt. A típust 1989-ben búcsúztatták a Malévtól. Magyarországon három ilyen típusú gép maradt. A HA-MOA és a HA-MOG a ferihegyi Aeroparkban látható, a HA-MOE pedig Szolnokra került. A nyolcadik gép, a HA-MOI egy ideig Abda közelében presszóként működött, majd végül Kassán, az ottani repülési múzeumban talált új otthonra.

 

g38 300

Kilencven évvel ezelőtt, 1929. november 6-án emelkedett először a levegőbe a német Junkers G 38 utasszállító. A négymotoros, több mint 43 méter fesztávú szárnnyal rendelkező repülőgép egyik érdekessége volt, hogy 3-3 utas a szárnytőben, kettő az orrban, 26 pedig a törzsben kapott benne helyet. A hatalmas szerkezetből végül csak két példány épült, melyeket a Deutsche Luft-Hansa német nemzeti légitársaság állított forgalomba. Az egyik G 38-as 1936-ban egy balesetben semmisült meg, míg a második 1940-ben egy brit légitámadás áldozata lett.

 

s55 300

Hetven évvel ezelőtt, 1949. november 7-én teljesítette első sikeres repülését az amerikai Sikorsky S-55 típusú helikopter. Az S-55-ös volt az első olyan forgószárnyas szerkezet, amelyiknek az orrában helyezték el a motort, mögötte pedig a 6-10 fő szállítására alkalmas utaskabint, így a két pilóta a gép felső részén kapott helyet. A 3583 kg maximális felszállótömegű S-55-ös 148 km/órás utazósebességgel, egy tankolással 580 kilométert tudott megtenni. A helikopterből összesen 1278 példány épült, s licenc alapján, Whirlwind néven gyártotta a brit Westland Aircraft is. Az S-55-öst széleskörűen alkalmazták különböző katonai és mentési feladatokra, 1953 szeptemberétől pedig a belga Sabena légitaxiként állította forgalomba. A Szovjetunióban hasonló formai kialakítással építették meg a Mi-4-es helikoptert, melynek prototípusa 1952-ben repült először.

 

mrsz300

Harminc évvel ezelőtt, 1989. november 11-12-én éjszaka alakult újjá a Magyar Repülő Szövetség, mely 16 órás, maratoni hosszúságú közgyűlését a csepeli Munkásotthonban tartotta meg. A magyar repülőklubok 185 demokratikusan megválasztott küldötte november 11-én éjfélkor fogadta el az MRSZ új alapszabályát. Ezt követően, ugyancsak titkos szavazással megválasztották a szervezet új vezetőségét. Az MRSZ elnökévé Lánc Tibort, a Malév Tu-154-es kapitányát és a Malév Repülőklub szakosztályvezetőjét választották, a főállású főtitkár pedig dr. Hegedűs Dezső, az MMRK repülőklub titkára lett. A hajnali 2 órakor zárult közgyűlésen a résztvevők megválasztották az MRSZ 10 tagú elnökségét is.

 

lik300

Hetven évvel ezelőtt, 1949. november 14-én érte katasztrófa pécsi leszállás közben a Maszovlet HA-LIK lajstromjelű utasszállítóját. A Li-2-es Kővágószőlős község határában, mintegy 400 méter magasságban, kedvezőtlen látási viszonyok között a Jakab-hegy oldalának ütközött. A személyzet, megpillantva a közeledő hegyoldalt, az utolsó pillanatban felrántotta a gépet, ezért az nem orral ütközött a földnek, hanem egy durva hasraszállási pozícióban csapódott az erdőbe. A hajózószemélyzet és az egyetlen utas életét vesztette, a fedélzeten tartózkodó, fegyveres biztonsági ember azonban kisebb sérülésekkel megúszta a becsapódást. Ez volt a második világháború után újjászervezett magyar polgári légiforgalom első, halálos kimenetelű katasztrófája.

 

globe300

Hetven évvel ezelőtt, 1949. november 18-án új világrekordot állított fel az amerikai C-74 Globemaster I típusú repülőgép, amikor először szállított egyszerre 100 utasnál többet (összesen 103-an voltak a fedélzeten) transzatlanti útvonalon. A gép az Alabama állambeli Mobile városából szállt fel, és 23 óra alatt ért Európába. Az amerikai Douglas gyár 1942 elején kezdte meg a gép fejlesztését, de a prototípus csak 1945-ben készült el, s a légierő végül csak mindössze 14 példányt rendelt belőle. A típusnak 1948-ban és 1949-ben fontos szerepe volt a Nyugat-Berlint katonai teherszállító repülőgépekkel ellátó amerikai-brit légihíd lebonyolításában.

 

lbk300

Huszonöt évvel ezelőtt, 1994. november 18-án hajtott végre Ferihegyen sikeres kényszerleszállást a Malév HA-LBK lajstromjelű Tu-134A típusú utasszállítója. A gép Leposa Attila típusfőpilóta irányításával, pilótajelöltek gyakorlórepülésére szállt fel. A harmadik iskolakör után a jelzőlámpák azt mutatták, hogy a gép orrfutóját nem sikerült kiengedni. Mint később kiderült, a futómű akna egyik ajtajából kiesett egy csapszeg, és az ajtó, keresztbe fordulva megakadályozta a kibocsátást. Az esemény során a hajózó és a földi személyzet példás és szakszerű együttműködése akadályozta meg, hogy végzetes baleset történjen. Vass Sándor ügyeletes mérnök a munkatársaival előbb megnézte egy földön álló gépen, hol nem húzódnak csövek vagy vezetékek, majd rádión közölték, hogy a pilóták a fedélzeti mentőbaltával hol vághatnak nyílást a gép padlólemezébe. Ezen keresztül – az első csomagtér leszerelt, összecsukható rácsával – végül sikerült az elakadt ajtót félrehajtani, és a futót kibocsátani. Bár ezt követően a gép rendben leszállt Ferihegyen, az esemény nyomán rövidesen döntés született arról, hogy a Malév a Tu-134-es típust véglegesen kivonja a forgalomból.

 

lba300

Ötven évvel ezelőtt, 1969. november 19-én futott le a pályáról Isztambulban a Malév HA-LBA lajstromjelű Tu-134-es utasszállítója. A repülőgép egy vizes, mindössze 2300 méteres pályára szállt le. (A Tu-134-es esetében a minimális igényelt pályahossz 1800 méter, ami még elegendő a biztonságos leszállásra.) A gép a siklópálya alatt, kedvezőtlen időjárási körülmények között, hátszélben és záporesőben közeledett a betonhoz, ezért 200 méterrel távolabb ért földet a küszöbtől. Ezután először a pályán összegyűlt vízen siklottak, majd bekövetkezett az aquaplaning (gőzpárnán siklás) jelensége, ami gyakorlatilag fékezhetetlenné tette a repülőgépet, miközben az egyedüli lassító eszközt, a fékernyőt későn engedték ki. Körülbelül 100-120 kilométeres sebességgel érték el a pálya végét, ahonnan mintegy 60 méterre túlfutottak. Sík terep esetén nem történt volna nagyobb baj, de a gép végül egy hat méter mélységű gödörbe csapódott, s annyira megsérült, hogy javíthatatlanná vált, ezért ki kellett selejtezni. A műszakilag egyébként hibátlan állapotú gépért a Malév a biztosítótól 5 millió dollárt kapott.

 

icao300

Ötven évvel ezelőtt, 1969. november 30-án lett Magyarország az ICAO teljes jogú (117.-ik) tagországa. Az ICAO (International Civil Aviation Organization - Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet) 1944. december 7-én jött létre, Montreal székhellyel. Mint az ENSZ szakosított szervezete, egységes nemzetközi szabályokat alkot, s szakmai ajánlásokat tesz közzé a repülés biztonsága és hatékonysága érdekében. Utóbbiak foglalkoznak többek között a repülésben részt vevő személyek alkalmasságának normáival, a repülőgépek légi alkalmasságának kritériumaival, a légi navigációs és repülési eljárások egységesítésével, a repülőgépek karbantartásával, a kutatás és mentés, az események kivizsgálása előírásaival, és bármiféle olyan kérdéssel, amely a polgári repüléssel összefügghet. Az ICAO létrejöttének 50. évfordulóján, 1994-ben mondta ki a szervezet, hogy december 7-ét minden évben a nemzetközi polgári repülés napjaként ünneplik.

 

Október

 

cocimach

Ötven évvel ezelőtt, 1969. október 1-jén lépte át először a Concorde utasszállító a hangsebességet. A 001-es számú prototípus a 45. tesztfelszállása során 10.950 méteren, 9 percig repült Mach 1,05 sebességgel. A francia-angol kooperációban készült szuperszonikus típus kifejlesztése 15 évbe telt, és több mint 3 milliárd fontot emésztett fel. Az összesen megépült 20 gép közül 14 állt forgalomba a British Airways és az Air France flottájában. A Concorde-ok nagyrészt Párizsból és Londonból repültek New York JFK repülőterére és vissza, mert a hatóságok csak az óceánok felett engedélyezték számukra a hangsebesség átlépését. Egy tragikus baleset, a kerozinárak emelkedése és a 2001-es terrortámadás okozta válság miatt a gépet az Air France 2003 májusában, a British Airways pedig öt hónappal később, októberben vonta ki a forgalomból. Az utolsó repülőképes Concorde London Heathrow repülőteréről felszállva, 2003. november 26-án érkezett meg szülőhelyére, a Bristol közelében található Filtonba, ahol 34 évvel korábban először repült.

 

kingair300

Harminc évvel ezelőtt, 1989. október 2-án repült először az amerikai Beechracft (Beech) gyár Super King Air 350 típusú gépe. A korábbi változatokhoz képest az új típus törzsét 1,3 méterrel meghosszabbították, a szárnyvégekre pedig egy-egy 60 cm magas áramlásjavító fület (wingletet) szereltek. A két Pratt & Whitney Canada PT6A-60A légcsavaros gázturbinának köszönhetően, a Super King Air maximális sebessége 580 km/órára nőtt. A gépet a két pilótán kívül, 11 utas szállítására tették alkalmassá. Az új változat fontos újdonsága továbbá, hogy a korábbi öt helyett már hét ablakkal rendelkezik. A King Air kategóriájában a világ legnépszerűbb üzleti repülőgépe. Nem véletlen, hogy létezik többek között (C-12A típusjellel) katonai változata is, emellett számos gépet alakítottak át a földi navigációs berendezések ellenőrzésére.

 

nimri300

Ötven évvel ezelőtt, 1969. október 2-án készült el az angliai Cornwallban az első Nimrod MR.1 felderítő repülőgép. A négy Rolls Royce Spey turbofan hajtóművel rendelkező típust a Comet 4C utasszállító átépítésével alakították ki, s rövidesen létrehozták a továbbfejlesztett, MR.2-es változatot is. A törzs alsó részében megszüntették a túlnyomást, mivel ide került a fegyverzet, és a számos speciális felderítő eszköz is. A Nimrod repülőgépek feladata a brit királyi légierő (RAF) állományában a hadszíntéri műveletek kommunikációjának támogatása, az optikai és rádiós felderítés, valamint a partvédelmi járőrözés.

 

b707pa

Hatvan évvel ezelőtt, 1959. október 10-én érkezett meg az Egyesült Államokba a Pan Am Boeing B707-321 típusú új repülőgépe, amely ezt megelőzően körberepülte a Földet. A Clipper Windword névre keresztelt B707-es két nap alatt, San Franciscóból elindulva, útközben leszállt Honoluluban, Manilában, Karachiban és Rómában is.

 

repjegy300

Kilencven évvel ezelőtt, 1929. október 12-én kötötte meg az IATA (International Air Traffic Association) 23 tagvállalata a Varsói Egyezményt, melynek érdekessége, hogy a mai napig a nemzetközi légiforgalom egyik fontos alapdokumentuma. Magyarország az 1936. évi XXVIII. törvény kihirdetésével csatlakozott a nemzetközi légi fuvarozásra vonatkozó egyes szabályok egységesítéséről szóló egyezményhez. A Varsói Egyezmény célja az volt, hogy a részes országok a nemzetközi légi fuvarozás feltételeit egyöntetűen szabályozzák a fuvarozásnál használt okiratok és a fuvarozó felelőssége tekintetében. Utóbbi esetében a mai napig ezen egyezmény alapján határozzák meg, illetve esetenként korlátozzák a légitársaságok kártérítési kötelezettségét haláleset, egészségkárosodás, poggyász elvesztése vagy sérülés, illetve járatkésés esetén.

 

lagardi300

Nyolcvan évvel ezelőtt, 1939. október 15-én kezdte meg működését New York LaGuardia (korábbi nevén Glenn L. Curtiss Airport) repülőtere. A Queens városrészben összesen 226 hektáros területen fekvő, később Fiorello H. LaGuardiáról (1882-1947), New York egykori polgármesteréről elnevezett légikikötő felépítése 45 millió dollárba került, és már működése első évében naponta kétezer utast indított vagy fogadott. A LaGuardia repülőtér (IATA-kódja LGA) nem véletlenül a Flushing Bay partján épült fel, ugyanis átadásakor még repülőhajók és hidroplánok is szállítottak utasokat. Az elsősorban belföldi járatokat bonyolító LaGuardia az elmúlt évtizedekben gyakorlatilag szűk, kényelmetlen és elavult terminálok „gyűjteményévé” vált. Az utasok és a légitársaságok évek óta panaszkodtak arra, hogy a repülőtér elavult, túlterhelt és nehezen megközelíthető. Ezért döntés született arról, hogy a jelenleg használt négy terminált lebontják, és helyükre egy új, központi csarnokot építenek, amely 180 méterrel közelebb kerül a Grand Central Parkway autópályához. Ezzel több terület szabadul fel a repülőgépek számára a beszállókapuk megközelítéséhez, az utasok pedig megemelt átjárókon, a gurulóút felett juthatnak el a beszállás helyszínére.

 

md80air

Negyven évvel ezelőtt, 1979. október 18-án hajtotta végre első sikeres repülését az amerikai McDonnell Douglas gyár DC-9-80-as (későbbi nevén MD-80-as) utasszállítója. A DC-9-es prototípusa 1965. február 25-én szállt fel. A Douglas eredetileg egy 90–115 utas szállítására képes gépet fejlesztetett ki, de a piaci igények nyomán egyre hosszabb törzsű, korszerűbb hajtóművekkel rendelkező, s ezért nagyobb kapacitású változatokat épített. A tervezés során sok mindent átvettek a négy hajtóműves DC-8-astól is, ami már 1958 óra repült, de a Douglas közölte, csak akkor indítják be a prototípus gyártását, ha elérik a minimum 125 gépre szóló megrendelést. Az első MD-80-as 1980. december 17-én állt forgalomba az amerikai PSA (Pacific Southwest Airlines) légitársaságnál. A DC-9-esek és az MD-sorozat standard felszerelése (Collins, Sundstrand, Canadian Marconi termékek) két készlet VHF/NAV rádió, ADF rádióiránytű, DME távolságmérő, Marker, ATC Transzponder, GPWS földközelség jelző, FDR-CVR adatrögzítők, SP-50A robotpilóta, FMS/GPS és színes időjárás radar.

 

Dox300

Kilencven évvel ezelőtt, 1929. október 21-én repült először utasokkal a fedélzetén a német Dornier Do X repülőhajó. A világ akkori legnagyobb és legnehezebb repülőszerkezetét összesen 12 Bristol Jupiter motor emelte a levegőbe. Ezek párosával egybeépítve, húzó- és tolólégcsavarokat forgattak. A Do X szárnyainak fesztávolsága 48 méter, a törzs hossza 40,4 méter, maximális felszállótömege 56 tonna volt, s 190 km/órás utazósebességgel a hatótávolsága elérte az 1700 kilométert. A hatalmas monstrumot 10 fős személyzet irányította, s egyszerre 150 utast vehetett a fedélzetére, akik hét luxuskabinban foglalhattak helyet. A Do X első ízben 1930. november 2-án repülte át az Atlanti-óceánt a Fridrichshafen-New York útvonalon. A gépből összesen három példány készült, közülük kettőt Olaszországban építettek meg.

 

Szeptember

 

brabazon 300

Hetven évvel ezelőtt, 1949. szeptember 4-én hajtotta végre első sikeres repülését Filtonban a brit Bristol Brabazon utasszállító. Az eredetileg stratégiai bombázónak szánt Brabazon tervei már 1944-re elkészültek, de csak 1945 októberében fogtak hozzá a prototípus megépítéséhez. A csaknem 140 tonna tömegű repülőgépet összesen nyolc, 18 hengeres Bristol Centaurus csillagmotor hajtotta, melyeket párosával egybeépítve a szárnyban helyeztek el. A Brabazon építésekor számos technológiai újítást alkalmaztak, ilyen volt többek között a héjszerkezetet, a hálófülkékkel és ebédlővel rendelkező, túlnyomásos és légkondicionált utastér, vagy a hidraulikus szervokormány-vezérlés. A végül csak egyetlen példányban elkészült repülőgép Lord Brabazonról kapta a nevét, aki 1942-től egy kormányzati bizottság vezetőjeként szervezte a háború utáni polgári repülést.

 

mvrsz 300

Harminc évvel ezelőtt, 1989. szeptember 5-én alakult meg a Magyar Veterán Repülők Egyesülete (MVRSZ). A civil szervezet legfontosabb célkitűzése az volt, hogy egy híd legyen a különböző korosztályok között. Ezért csatlakoztak az MVRSZ-hez a háború előtti repülők éppúgy, mint a háború után kiképzett pilóták, műszakiak, ejtőernyősök, a Magyar Honvédség repülőalakulatainak, intézményeinek hivatásos tagjai, valamint a polgári repülés, a repülőklubok, vállalatok hivatásos és társadalmi pilótái, műszaki szakemberei. A főváros mellett az MVRSZ területi szerveket hozott létre számos magyarországi nagyvárosban is. Klubjaik fő célkitűzése a repülőhagyományok továbbvitele, a repülő emlékművek gondozása és repülőtalálkozók szervezése lett. Az egyesület első elnöke Tobak Tibor (1921-2001) második világháborús vadászpilóta volt.

 

foki300

Kilencven évvel ezelőtt, 1929. szeptember 12-én indította el a holland KLM légitársaság első kísérleti postarepülését Dzsakartába. Az útvonalon közlekedő Fokker F.VII gép 12 nap alatt teljesítette a mintegy 14 ezer 500 kilométeres távot.

 

citation 300

Ötven évvel ezelőtt, 1969. szeptember 15-én hajtotta végre első sikeres repülését a Cessna Citation 500 (eredeti nevén Model 500 Fanjet) prototípusa. A két Pratt & Whitney Canada JT15A hajtóművel ellátott üzleti repülőgép a két pilótán kívül hat utast szállíthatott. Az egész világon népszerű, légcsavaros kisgépeiről ismert Cessna az 1960-as évek közepén szállt be a business jetek gyártásába. Az 500-as modell sebessége kezdetben alulmaradt a konkurenciához képest, de viszonylag olcsó és rugalmas üzemeltetésének köszönhetően mégis piacképes lett, később pedig egyre jobb paramétereivel valósággal letarolta a light jet kategória megrendeléseinek jelentős részét. A folyamatos fejlesztések eredménye egy hosszú távon is népszerű típuscsalád lett, s 2016-ban a gyárban már elkészült az ötezredik Citation business jet.

 

hyatt300

Negyven évvel ezelőtt, 1979. szeptember 16-án rakták le Budapesten az Átrium Hyatt szálloda alapkövét. A Malév tulajdonában lévő telken egykor a Trieszti Általános Biztosító Társaság és a Lloyd palota épületei álltak, de a második világháború után mindkettőt lebontották. A Zalaváry Lajos tervei alapján elkészült, 365 szobával és 711 ággyal rendelkező ötcsillagos szálloda a Malév és a Pannónia Szálloda- és Vendéglátó Vállalat 50-50%-os tulajdonaként, 1982. június 19-én nyílt meg. Az épülethez csatlakozó irodákban kapott helyet a Malév vezérigazgatósága és kereskedelmi központja is. A szálloda építésére felvett osztrák hitelt a két tulajdonos az 1990-es évek közepére teljes egészében visszafizette. Ezt követően, a képződött nyereséget részben visszaforgatták a vállalkozásba, és hozzákezdtek az épület szintenkénti, teljes felújításához. A folyamatos vagyonfelélés jegyében, Váradi József vezérigazgató 2001-ben 5,24 milliárd forintért eladta az 1998 óta már Hyatt Regency Budapest néven üzemelő szálló 50%-os Malév-üzletrészét, s egy akkoriban félig üresen álló bevásárlóközpontban bérelt irodákat, majd a költözés után az összes, még megmaradt belvárosi Malév-iroda bérleti-, illetve tulajdonjogát is értékesítette. A patinás épület jelenleg már Sofitel Budapest Chain Bridge elnevezéssel, a Starwood Capital Group tulajdonában, de az Orbis Hotel Group üzemeltetésében működik.

 

dc8 300

Hatvan évvel ezelőtt, 1959. szeptember 18-án állt forgalomba az amerikai Delta és a United légitársaságoknál a DC-8-as sugárhajtóműves utasszállító. A DC-8-as prototípusa 1958. május 30-án repült először. Kialakításában hasonló volt a Boeing B707-eséhez, de a szárnyait 35 helyett csak 30 fokos nyilazással tervezték meg. A 176 személyes első szériagép, a belföldi járatokra készült DC-8-10-es volt, négy Pratt & Whitney JT3C-6 hajtóművel, melyek egyenként 57.83 kN (5.850 kp) maximális tolóerőt biztosítottak. A végül összesen 556 példányban elkészült típus gyártását 1972-ben állították le.

 

concigr300

Negyven évvel ezelőtt, 1979. szeptember 21-én jelentette be a brit és a francia közlekedési miniszter, hogy véglegesen leállítják a Concorde sorozatgyártását. A legendás szuperszonikus utasszállító 001-es számú prototípusa 1969. március 2-án emelkedett először a levegőbe a francia Aerérospatiale gyár Toulouse-Blagnac repülőteréről. A francia-angol kooperációban készült szuperszonikus utasszállító kifejlesztése 15 évbe telt, és több mint 3 milliárd fontot emésztett fel. Az összesen megépült 20 gép közül csak 14 állt forgalomba a British Airways és az Air France flottájában. A Concorde-ok nagyrészt Párizsból és Londonból repültek New York JFK repülőterére és vissza, mert a hatóságok csak az óceánok felett engedélyezték számukra a hangsebesség átlépését. Egy tragikus párizsi katasztrófa, a kerozinárak emelkedése és a 2001-es terrortámadás okozta válság miatt, a gépet az Air France 2003 májusában, a British Airways pedig öt hónappal később, októberben vonta ki a forgalomból. Az utolsó repülőképes Concorde London Heathrow repülőteréről felszállva, 2003. november 26-án érkezett meg szülőhelyére, a Bristol közelében található Filtonba, ahol 34 évvel korábban először repült.

 

sst300

Ötven évvel ezelőtt, 1969. szeptember 23-án jelentették be az Egyesült Államokban, hogy véglegesen leállították az USA szuperszonikus utasszállítójának kifejlesztését. John F. Kennedy 1963 nyarán beszélt először arról, hogy Amerika egy ilyen repülőgép fejlesztésébe kezd. Az USA kormánya hosszas előkészítés után, végül 1966-ban adott megbízást a Boeingnak, hogy készítse el a gépet. A britek és a franciák ekkor már javában dolgoztak a Concorde tervein. A Boeing 2707-es SST 277 fős utaskapacitásával és csaknem 3 Machos sebességével, jóval meghaladta volna a Concorde teljesítményét, ezért a gyár 27 légitársaságtól, 122 gépre kapott előrendelést. A 2707-esből végül csak egy életnagyságú modell készült el, amelynek orrát, valamint a törzs egy részét sokáig egy kaliforniai múzeum őrizte, majd 2013-ban talált végleges otthonra Seattle-ben, a Boeing „The Museum of Flight” elnevezésű gyári múzeumában.

 

legihid 300

Hetven évvel ezelőtt, 1949. szeptember 30-án hivatalosan is véget ért a Nyugat-Berlint katonai teherszállító repülőgépekkel ellátó amerikai-brit légihíd. Bár a szovjetek által 1948 júniusában bevezetett földi blokádot 1949 májusában feloldották, a légi szállítások tovább folytatódtak. A brit Royal Air Force már szeptember 23-án megszüntette járatait, míg az amerikai USAF utolsó gépe szeptember 30-án szállt le Berlin Tempelhof repülőterén. A blokád alatt összesen 277.569 járatot teljesítettek, 2.325.509,6 tonna rakományt vittek Nyugat-Berlinbe, kihoztak onnan 81.730,8 tonnát, és 227.655 utast is elszállítottak. A gépek a kijelölt légifolyosókon Hamburg és Frankfurt felől nappal és éjszaka is folyamatosan repültek Berlinbe, majd onnan felszállva Hannover irányába távoztak. Átlagosan három percenként szállt le egy gép, de időnként előfordultak egy perces „követési távolságok” is. A munka oroszlánrészét összesen 380 C-54 Skymaster végezte, amivel 9 tonna árut lehetett egyszerre szállítani. A DC-4 prototípusa 1938. június 7-én, a módosított és később sorozatban gyártott DC-4E változat pedig 1942. február 14-én emelkedett először a levegőbe. 1947. augusztus 11-ig 1242 DC-4-es hagyta el a Douglas gyárat, ebből 952 katonai C-54-es Skymaster az USAAF, 211 RD5D az US Navy számára, 79 példány pedig polgári használatra készült.

 

Augusztus

 

v12heli 300

Ötven évvel ezelőtt, 1969. augusztus 6-án állította fel új rekordját a világ legnagyobb helikoptere, a szovjet Mil V-12, amikor csaknem 40 tonnás terheléssel a fedélzetén, 2254 méter magasra emelkedett. A forgószárnyasra gyakorlatilag két Mi-6-os D-25VF típusú hajtóműveit és rotorlapátjait építették fel. Utóbbiak átmérője meghaladta a 66 métert. A hatalmas szerkezet egy évvel korábban, 1968. július 10-én emelkedett először a levegőbe, s maximális felszállótömegét a tervezői 108.166 kg-ban állapították meg.

 

zepiblokk300

Kilencven évvel ezelőtt, 1929. augusztus 8-án indult el világkörüli útjára a német Graf Zeppelin. A léghajó augusztus 29-én ért vissza kiinduló bázisára, az amerikai Lakehurtsbe. Rekordútja során 21 nap alatt, 113 km/órás átlagsebességgel, összesen 34.030 kilométer tett meg. A repülést W R Hearst amerikai lapkiadó finanszírozta, ezért arról csak az ő újságjai tudósíthattak. A Graf Zeppelin fedélzetén számos országban, így például a Szovjetunióban, Japánban és Ausztráliában helyi navigátorok segítették a személyzet munkáját.

 

b314 300

Nyolcvan évvel ezelőtt, 1939. augusztus 11-én indította el a Pan Am menetrend szerinti járatát New York Port Washington kikötőjéből az angliai Southamptonba. A Boeing 314A típusú négymotoros repülőhajó a 6990 km-es távolságot 233 km/órás átlagsebességgel, mintegy 30 óra alatt tette meg.

 

jaki300

Harminc évvel ezelőtt, 1989. augusztus 22-én hunyt el 84 éves korában Alekszandr Szergejevics Jakovlev szovjet repülőgép-tervező. Jakovlev már a középiskolában elkezdett érdeklődni a repülés iránt. Első modelljét 1922-ben készítette el, de rövidesen már pilótával repülő vitorlázógépeket építetett. 1931-ben kapott mérnöki oklevelet a Zsukovszkij Repülőmérnöki Akadémián, majd rövidesen egy repülőgépgyár főkonstruktőre lett. Ezután nevéhez fűződtek többek között a második világháború legnagyobb számban gyártott szovjet légcsavaros vadászrepülőgépei, de a katonai gépeken kívül szállító és sport-, valamint gyakorló repülőgépeket is tervezett. 1956-tól 1984-ig a nevét viselő Jakovlev Tervezőiroda főkonstruktőre volt. A Li-2-es és Il-14-es típusok leváltására tervezett Jak-40-es gépét Magyarországon is üzemeltették, de a továbbfejlesztett, ám kevésbé sikeres Jak-42-esből már jóval kevesebb készült.

 

att300

Száz évvel ezelőtt, 1919. augusztus 25-én indult el London és Párizs között a világ első, naponta közlekedő, menetrend szerinti nemzetközi légi járata. Az Aircraft Transport and Travel Ltd. D.H.4a típusú repülőgépe egy utassal, valamit újságokkal és légiáruval a fedélzetén, két és fél óra alatt tette meg a két főváros közötti távolságot.

 

b707vip 300

Hatvan évvel ezelőtt, 1959. augusztus 26-án repült először Eisenhower amerikai elnök Washingtonból nyugat-európai körútjára az új VIP-kormánygépével. A Boeing B707-esből kialakított, VC-137A típusjelzésű gépet az USAF üzemeltette. Ezt megelőzően egy négymotoros, légcsavaros Lockheed Super Constellation, a „Columbine III” állt az elnök rendelkezésére.

 

iata 300

Száz évvel ezelőtt, 1919. augusztus 28-án alakult meg a hollandiai Hágában az IATA (International Air Traffic Association), a légitársaságok első nemzetközi szövetsége. A „régi” IATA alapító jegyzőkönyvében az egyik legfontosabb célkitűzéseként rögzítették a szervezet politikamentességét és azon törekvését, hogy minden tagja autonóm félként vegyen részt benne. A szövetség legfontosabb szerve a taglégitársaságok vezetőinek rendszeresen összehívott értekezlete volt, melyet mindig más városban rendeztek meg. Az IATA központi irodáját 1920-ban nyitották meg Hágában. A szövetség tevékenysége 1919 és 1929 között alapvetően a légitársaságok működésének megfogalmazásában és rendszerezésében merült ki. Az első eredményeket a szabványosítás területén sikerült elérni, így például az IATA fontos feladata volt a repülőjegyek és áruokmányok (légi fuvarlevelek) szabványosítása. A jobb csatlakozások biztosítása érdekében, megkezdődtek a menetrend egyeztetések is a légitársaságok között. Az IATA 23 tagvállalata 1929-ben megkötötte a Varsói Egyezményt, melynek érdekessége, hogy a mai napig a nemzetközi légiforgalom egyik fontos alapdokumentuma. A magyar ML Rt. (később Malert) felvételét az 1927. február 18-19. között megtartott közgyűlésen fogadták el. Ettől kezdve részt vehetett a szervezet munkájában, olyannyira, hogy 1938. június 30. és július 2. között, 31 ország 58 légitársasága részvételével Budapesten rendezték meg az IATA 38. (s egyben utolsó) közgyűlését. 1945. április 19-én Havannában alakult meg az időközben megszűnt IATA utódszervezete, a hasonló rövidítésű International Air Transport Association mely azért jött létre, hogy újjászervezze a légitársaságok szakmai érdekvédelmi tömörülését, és megteremtse egy az egész világot behálózó légiközlekedési piac működésének kereteit. A Malév 1984. január 1-jén (a szervezet 125. tagvállalataként) lett IATA-tagvállalat, s megszűnéséig részt vett a szervezet munkájában.

 

rb211 300

Ötven évvel ezelőtt, 1969. augusztus 29-én kezdődött meg a brit kormány támogatásával a Rolls Royce RB.211 kifejlesztése. A hajtóművet eredetileg az amerikai Lockheed gyár rendelte meg új, széles törzsű L-1011 Tristar utasszállítójához.

 

moilegi 300

Harminc évvel ezelőtt, 1989. augusztus 29-én repült el Ferihegyről Pápára a Malév forgalomból kivont, HA-MOI lajstromjelű repülőgépe. Az Il-18-as 1967. június 21-én érkezett meg Ferihegyre, s 22 év elteltével - immár teherszállítóvá átalakítva -, 1989. január 25-én teljesítette utolsó kereskedelmi útját. Miután egy vállalkozó ezután megvásárolta, a gép saját szárnyain tette meg utolsó légi útját Pápáig, majd szétbontása után tréleren, egy forgalmas abdai közlekedési csomópontig, ahol kisebb megszakítással, három évtizeden át várta kávézóként, szórakozóhelyként a vendégeket a régi 1-es út mellett. A muzeális repülőgép 2011. november 17-én végleg befejezte magyarországi pályafutását, amikor elszállították Abdáról a Kassára. A ferihegyi Aeroparkot működtető Légiközlekedési Kulturális Központ (LKK) olyan partnert keresett – és szerencsére talált is –, aki méltó módon el tudja helyezni a repülőgépet. Így vállalta el a kassai Szlovák Technikai Múzeum a megsemmisítésre ítélt, magyar tulajdonban maradó HA-MOI szét- és összeszerelésének, elszállításának valamint restaurálásának költségeit.

 

Július

 

hounslow 300

Száz évvel ezelőtt, 1919. július 1-jén nyílt meg London első polgári repülőtere, a fővárostól nyugatra fekvő Hounslow Heath. Miután ekkor már készültek az első Párizsból érkező repülőgépek fogadására, egy külön Customs Hall épületet is létesítettek az utasok vámellenőrzésére. A repülőtéren végül – a világon elsőként - 1919. augusztus 25-én indult el a nemzetközi légiforgalom.

 

eje300

Hatvan évvel ezelőtt, 1959. július 5-én hajtottak végre rekordugrást magyar ejtőernyősök, akiket a Malév egyik Il-14-es gépe vitt fel 7600 méterre. Három évvel később ezt a teljesítményt is sikerült túlszárnyalniuk, amikor 1962. május 5-én Nyíregyháza repülőteréről felszállva, 8070 méterről ugrottak ki.

 

f1legi300

Negyven évvel ezelőtt, 1979. július 20-án adták át Ferihegy 1 repülőtér új, kibővített érkezési oldalát. Bár a munkálatok ezután még folytatódtak, az ideiglenes üzembe helyezésre a nyári zsúfoltság enyhítése miatt volt szükség. A könnyűszerkezetes, de acélvázas épületet a forgalmi előtér irányában kibővítették, és az összesen 1200 négyzetméteres területen két új, francia gyártmányú csomagszállító szalagot állítottak üzembe. A Malév és a repülőtér akkori vezetősége a bővítést átmeneti megoldásnak tekintette, mivel ekkor már megszületett a döntés Ferihegy 2 felépítéséről.

 

foki300

Száz évvel ezelőtt, 1919. július 21-én alapította meg Anthony Fokker Amszterdamban, a róla elnevezett repülőgépgyárát. Fokker 1910-ben építette meg első repülőgépét Baden Badenben. 1911-ben szerezte meg a pilótaigazolványát, a következő évben pedig megalapította Fokker Aviatik elnevezésű üzemét, mely 1913-tól Fokker Flugzeugwerke néven működött Schwerinben. Az első világháború alatt nemzetközi hírnevet hoztak számára a német légierő számára épített vadászgépei. Első két utasszállítóját, az F.I és F.II típust még Németországban tervezte meg, de a háború után visszatért Hollandiába, ahol az Amszterdamba becsempészett korábbi német gyári berendezésekkel és technológiával alakította meg új, immár polgári gépekre szakosodott üzemét. A két világháború között a Magyar Légiforgalmi Rt. (Malert) négy Fokker-típust üzemeltetett (F.III, F.VII, F.VIII, F.XI). A több mint 75 éves Fokker gyár, 1996 tavaszán kénytelen volt beszüntetni működését. Pedig azt az iparágban senki sem hitte komolyan, hogy egy ilyen patinás céget hagynak a csődbe menni, viszont a Fokker 100-as és a Malév által is használt Fokker 70-es fejlesztési költségeit részben állami pénzből finanszírozták. Ezeket pedig a holland kormány visszakövetelte, így a Fokker Aircraft nem folytathatta tovább a termelést.

 

zrh300

Hatvan évvel ezelőtt, 1959. július 21-én nyílt meg a Malév menetrend szerinti zürichi járata.
Az első magyar-svájci légügyi megállapodást 1959. január 23-án írták alá Bernben. Ez tette lehetővé, hogy a Malév beindítsa járatát. (A két ország a hivatalos légügyi egyezményt csak 1967. július 19-én kötötte meg.) Az útvonalon kezdetben kétmotoros Il-14-es gépek repültek. Ezután a Malév 1963-ban a svájci városban külképviseletet, majd 1972-ben önálló irodát is nyitott. Svájc nemzeti légitársasága, a Swissair 1965. május 28-án indította el sugárhajtóműves Caravelle gépeivel a budapesti járatát, s még ugyanebben az évben külképviseletet, majd egy évvel később irodát is nyitott a magyar fővárosban.

 

ailogo300

Ötven évvel ezelőtt, 1969. július 21-én kötötték meg a brit Hawker Siddeley és az Airbus konzorcium új együttműködési szerződését. Az Airbus Industrie pályafutását európai repülőgépgyárak (Hawker Siddeley, Aérospatiale, Deutsche Airbus, Fokker VFW, CASA) összefogásával kezdte. Az Airbust valójában az amerikai Boeing és a McDonnell Douglas cégek óriási piaci részesedésének csökkentésére hozták létre. 1967 szeptemberében a brit, francia és német kormányok aláírták a Megállapodás Jegyzőkönyvét (Memorandum of Understanding – MoU), ami lehetővé tette egy 300 üléses, széles törzsű utasszállító kifejlesztését. Ez volt akkoriban a második legnagyobb repülőgépgyártó program Európában a Concorde után. 1968 decemberében a Sud Aviation és a Hawker Siddeley egy új repülőgéptervet dolgozott ki, a 250 üléses Airbus A250-est, amely később az A300B nevet kapta. 1969-ben azonban valósággal sokkolta a brit kormány a társait azzal, hogy kilépett a programból. Emiatt a francia és a német félre hárult volna a repülőgép szárnyainak legyártása is. A Hawker Siddeley azonban végül úgy döntött, hogy konzultációs partnerként, a brit kormány támogatása nélkül is bekapcsolódik a programba, és elvállalta a gép szárnyainak megépítését. Nagy-Britannia 1978-ban lépett be (újra), amikor a British Aerospace (amely a British Aircraft Corporation és a Hawker Siddeley egyesülésével keletkezett), 20%-os részesedést szerzett az Airbus konzorciumban.

 

comi300

Hetven évvel ezelőtt, 1949. július 27-én emelkedett először a levegőbe a sugárhajtóműves Comet brit utasszállító. A De Havilland gyár 1946-ban kezdte meg a repülés történetében forradalmian újnak számító konstrukció tervezését. A típus első megrendelője a BOAC (British Overseas Airways Corporation) volt. A gép 1952. május 22-én teljesítette az első menetrend szerinti járatát London és Johannesburg között. Repülésével vette kezdetét a jetkorszak, annak ellenére, hogy a szovjet propaganda a Tu-104-esről (valótlanul) azt állította, hogy a világ első sugárhajtóműves utasszállítója. A Comet kezdeti sikereinek egy váratlan balesetsorozat vetett véget. Egy súlyos konstrukciós probléma – a szögletesre tervezett ablakok - miatt, rövidesen három Comet is légi katasztrófa áldozata lett. Ezután a típust áttervezték, és az új Comet 4-esek már biztonságosan lekerekített ablakokkal készültek. A Comet utolsó, 114. példányát 1964-ben adták át, s a típust 1997-ben vonták ki véglegesen a forgalomból. A Comet szerkezeti elemeit felhasználva fejlesztették ki a Nimrod repülőgépet, melyet többek között partvédelmi járőrözésre, tengeralattjáró-elhárításra, továbbá a hadszíntéri műveletek kommunikációjának támogatására, illetve optikai és rádiós felderítésre használnak a brit királyi légierőnél.

 

b707qa300

Hatvan évvel ezelőtt, 1959. július 29-én vette át az ausztrál Qantas légitársaság első sugárhajtóműves repülőgépét, egy Boeing B707-est. A flotta egyik 1964-ben épült példányát később megvásárolta John Travolta. Az amerikai színész, aki hobbipilótaként megszerezte a kapitányi képesítést is a típusra, ezután a Qantas „nagykövete” lett, s többek közt Ausztráliába is átvitte a gépet a légitársaság fennállásának 90. évfordulóján tartott ünnepségekre.

 

Június

 

comet300

Hatvan évvel ezelőtt, 1959. június 1-jén állt hivatalosan forgalomba a brit BOAC (British Overseas Airways Corporation) légitársaság Comet IV. típusú, sugárhajtóműves utasszállítója. Erre azt követően került sor, hogy 1958. október 4-én két irányból egyszerre repülve, két ilyen gép már megtette a New York és London közötti útvonalat. Az eredetileg DH 106 Comet nevű prototípus 1949. július 27-én teljesítette első sikeres felszállását. Az első megrendelője a BOAC lett, mely a gépet 1952. május 22-én állította forgalomba. A Comet repülésével vette kezdetét a légitársaságoknál a jetkorszak, ám a kezdeti sikereknek egy váratlan katasztrófasorozat véget vetett. A vizsgálatok során kiderült, hogy az eseményeket konstrukció hiba, a szögletes ablakok miatti anyagfáradás okozta. Bár a típust ezután teljesen áttervezték, és a terhelést jobban elviselő lekerekített ablakokra tértek át, a Comet iránti bizalmat már nem sikerült helyreállítani. Utolsó, 114. példánya 1964-ben készült el, 1997-ben pedig végleg kivonták a forgalomból.

 

toronto300

Huszonöt évvel ezelőtt, 1994. június 1-jén repült Malév-gép először Kanadába. Szeptember 21-ig, összesen 13 charterjárat közlekedett Torontóba (1994 és 1998 között a Malév összesen 101 torontói járatot teljesített). 1999. március 30-tól viszont már menetrend szerinti Malév-járatok indultak a kanadai nagyvárosba. Az amerikai gyártmányú Boeing B767-es különböző változatait a Malév 1992 májusától 2008 novemberéig üzemeltette. Közülük kettő saját tulajdonú B767-200ER (HA-LHA, HA-LHB), három pedig bérelt B767-300ER volt (HA-LHC, HA-LHD, majd újra HA-LHC). A Malév vezetősége 2008. október 26-án, a téli menetrend bevezetésével végleg leállította hosszú távú repüléseit.

 

tupika300

Ötven évvel ezelőtt, 1969. június 5-én lépte át első ízben a hangsebességet a szovjet Tu-144-es, szuperszonikus utasszállító. A gép ezt megelőzően, 1968. december 31-én hajtotta végre első, mindössze 37 percig tartó repülését. Első nyugat-európai bemutatójára 1971-ben, a párizsi nemzetközi légiszalonon került sor. 1972. szeptember 30-án a CCCP-68001 lajstromjelű tesztpéldány a Ferihegyi repülőtérre is ellátogatott. 1973. június 3-án ismét Párizsba repült, de a bemutató katasztrófával végződött, mert egy manőver után a Tu–144-es még a levegőben darabokra esett, és Le Bourget falura zuhant. A fejlesztés és tesztelés ennek ellenére folytatódott, majd a légipostát szállító járatok után, 1977-ben beindult Moszkva és Almati között a menetrend szerinti utasszállítás is. Egy 1978. május 23-i végzetes kényszerleszállást követően született meg a döntés az egyébként is gazdaságtalan járatok június 1-jei végleges beszüntetéséről. 1996. november 29-én a Tu-144-es egyik felújított és átalakított példánya ismét felszállt, hogy egy orosz–amerikai program keretében, a NASA számára szuperszonikus kutatásokat végezzen. A Tu-144LL utolsó repülésére 1999. április 19-én került sor.

 

rally pzl300

Hatvan évvel ezelőtt, 1959. június 10-én hajtotta végre első felszállását a francia MS-880 Rallye prototípusa. Az eredetileg három személyes repülőgépből 1977-ig már 3000 példány épült. Gyártása ezt követően is folytatódott, s a vásárlók igényei alapján számtalan változatban készült, többek között PZL-110 Koliber típusjelzéssel, a lengyel PZL gyárban is.

 

abc300

Harminc évvel ezelőtt, 1989. június 12-én írták alá a Magyarország és az USA közötti új légügyi egyezményt. Az első ilyen megállapodást 1972. május 30-án kötötte meg a két fél Washingtonban. Ez tette lehetővé, hogy 1975 tavaszán a Pan Am – mint az első amerikai légitársaság - heti három alkalommal, menetrend szerinti járatot indíthasson a New York – London – Düsseldorf - Budapest útvonalon. 1983. június 7-én az egyezményt módosították, majd 1989. május 18-án a Pan Am közvetlen járatot indított New York és Budapest között, Airbus A310-es típussal. Mivel a légitársaság 1991 végén csődöt jelentett, és az összes járatát beszüntette, vagyontárgyait és repülési jogait értékesítette. Így 1991. november 1-től már a Delta repült Ferihegyre.

 

pedal300

Negyven évvel ezelőtt, 1979. június 13-án a 26 éves kaliforniai kerékpárversenyző, Bryan Allen első ízben repülte át kizárólag emberi erővel hajtott repülőgéppel a La Manche csatornát. Az Albatros névre keresztelt légijármű saját tömege mindössze 32 kg volt, szárnyának fesztávolsága viszont elérte a 29 métert. Bryan mintegy 3 óra alatt, 5-6 méterrel a víz felett repülve teljesítette a távot, s ezzel a gép tervezői és pilótája elnyerték a Henry Kreamer nagyvállalkozó által felajánlott, 100 ezer fontos díjat.

 

oceanrep 300

Száz évvel ezelőtt, 1919. június 15-én elsőként repülte át közbenső leszállás nélkül John Alcock és Arthur W. Brown nyugat-keleti irányban az Atlanti-óceánt. 1913 áprilisában a Daily Mail újság kiadója 10 ezer angol font összegű díjat ajánlott fel annak a pilótának, aki 72 óra alatt megszakítás nélkül, elsőként repüli át az óceánt az USA, Kanada vagy Új-Fundland bármely pontjáról indulva, Anglia vagy Írország bármely pontjába érkezve. A két brit pilóta 1919. június 14-én szállt fel egy átépített, első világháborús, kétmotoros Vickers Vimy IV-es bombázóval a St. John városánál található Lester’s Field repülőtérről. Ezután 16 óra 27 perc alatt, átlag 185 km/óra sebességgel, összesen 3040 kilométert tettek meg, majd Írországban, Clifden közelében szálltak le. Bár gépük közben súlyosan megrongálódott, egyik pilóta sem sérült meg. Ezért a bátor tettükért Winston Churchill, a brit kormány akkori légügyi államtitkára a Daily Mail díjjal tüntette ki őket, V. György király pedig lovaggá ütötte őket.

 

qantas300

Harminc évvel ezelőtt, 1989. június 18-án szállt le London Hearhrow repülőterén, mintegy 20 órás repülés után az ausztrál Qantas légitársaság B747-400-as utasszállítója, a Spirit of Australia.

 

f13 300

Száz évvel ezelőtt, 1919. június 25-én emelkedett először a levegőbe a németországi Dessauban a világ első, teljesen fémépítésű utasszállító repülőgépe, a Junkers F 13-as. A gép tervezője, Hugo Junkers (1859-1935) német gépészmérnök korát messze megelőzve, zseniálisan felismerte, hogy a jövő repülőgépeinek anyaga a könnyűfém lesz. Junkers 1910-ben szabadalmaztatta találmányát, az acélcsövekkel merevített és hullámlemezzel borított, vastag szárnyat. A prototípus számos rekordot állított fel, így például hat fővel a fedélzetén, 6750 méter magasra emelkedett. 1925-ben a világ légitársaságainak már csaknem egyharmada ezzel a típussal repült. A gépből 1932-ig, a megrendelők igényei szerint többféle változatban, összesen 370 példány épült, s számos országban, így például a Szovjetunióban vagy Japánban is gyártották. A magyar Aeroexpress légitársaság 1923 és 1927 között, összesen hat, úszótalpas F 13-ast üzemeltetett. A világon épségben megmaradt néhány gép egyikét, jelenleg Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum raktárában őrzik.

 

Május

 

deltama

Huszonöt évvel ezelőtt, 1994. május 2-án indult el a Malév közvetlen Budapest – New York menetrend szerinti járata, együttműködésben az amerikai Delta légitársasággal. Így a menetidő a két város között a korábbi 13 helyett, 9 órára csökkent. Ezt megelőzően ugyanis a részben olasz tulajdonba került Malév az Alitalia partnereként, a Budapest – Róma – New York útvonalon repült. Ezzel a többi légitársasághoz képest versenyhátrányba került, s a járat üzemeltetése jelentős veszteséget okozott. Az új megállapodás alapján a Delta bizonyos számú üléshelyet fix áron megvásárolt a Malévtől, s azokat önállóan értékesítette. A Malév azonban anyagi sikert ettől a megoldástól sem remélhetett, mert a világ leggyilkosabb tarifaháborúja már évek óta az Amerikai Egyesült Államokat Európával összekötő, észak-atlanti útvonalakon zajlott. Így aztán az új járaton 1994-re eleve egymillió dollár veszteséget irányoztak elő, s ehhez képest az év végén ennek több mint a kétszeresét, mintegy 400 millió forint mínuszt mutattak ki.

 

il14 300

Hatvan évvel ezelőtt, 1959. május 3-án indult el a Malév Budapest – Berlin – Koppenhága – Stockholm menetrend szerinti járata. A magyar-svéd légügyi egyezményt 1957. augusztus 2-án, a hasonló magyar-dán megállapodást pedig 1958. július 17-én írták alá. Koppenhága 1958. január 18-án került be a Malév útvonalhálózatába, s gyakorlatilag egy évvel később, ezt az vonalat hosszabbította meg a Malév Stockholmba.

 

prl5radar

Hatvan évvel ezelőtt, 1959. május 6-án kezdték meg működésüket a Ferihegyi repülőtér első radarberendezései. A szovjet gyártmányú ORL-5-öst a közelkörzet ellenőrzésére, a PRL-5M radart pedig a repülőgépek leszállításának segítésére használták. Utóbbinál az irányító az indikátor jelei alapján, folyamatosan tájékoztatta a gépek személyzetét a pillanatnyi helyzetükről.

 

postagep

Száz évvel ezelőtt, 1919. május 15-én indította el a Chicago (Illinois) és Cleveland (Ohio) közötti légipostajáratát az US Post Office. Ez gyakorlatilag egy kombinált szolgáltatás volt, mert a küldeményeket leszállás után vonattal továbbították New Yorkba, s így azok 16 órával kevesebb idő alatt érkeztek meg a célállomásra. Az útvonalon kezdetben brit gyártmányú, átalakított Airco D.H.4 típusú, kétüléses könnyűbombázó repülőgépek közlekedtek. A Geoffrey de Havilland által tervezett repülőgép 1917 márciusában került ki a frontra. Igen nagy számban, több mint hatezer példányban épült, s ezek többségét licenc alapján, az Egyesült Államokban készítették.

 

jal logo

Harminc évvel ezelőtt, 1989. május 17-én kapott hivatalosan új nevet és logót Japán nemzeti légitársasága, a JAL.

 

nyclegi

Hetven évvel ezelőtt, 1949. május 18-án kezdte meg működését New York első állandó heliport létesítménye a Hudson folyó partján, a Pier 41-es dokk közelében.

 

a310pan

Harminc évvel ezelőtt, 1989. május 18-án indította el a Pan Am menetrend szerinti járatát New York és Budapest között, Airbus A310-es típussal. 1975 tavaszán a Pan Am volt az első amerikai légitársaság, amelyik heti három alkalommal, menetrend szerinti járatot indított a New York – London – Düsseldorf - Budapest útvonalon. Az 1973-as olajválság jelentősen megrendítette a cég pénzügyi helyzetét, de az igazi csapást az 1988-as terrortámadás jelentette, amikor a skóciai Lockerbie fölött felrobbantották a Pan Am B747-esét. Mivel az első öbölháború tovább csökkentette a keresletet, a légitársaság 1991 végén csődöt jelentett, és az összes járatát beszüntette, vagyontárgyait és repülési jogait pedig értékesítette. 1991. november 1-től már a Delta repült Ferihegyre, mely első járatát egy Lockheed Tristar géppel teljesítette.

 

fokker7

Kilencven évvel ezelőtt, 1929. május 19-én mutatták be a Malert új, Fokker F.VIIa utasszállító gépét. A Magyar Légiforgalmi Rt. 1928-ban vásárolt Hollandiában két ilyen típust, melyeket a csepeli Weiss Manfréd Repülőgép- és Motorgyár Rt. által licenc alapján épített, Jupiter csillagmotorral szereltek fel. A motor mögött alakították ki a kétüléses pilótafülkét. Elölről szélvédő üveg védte a személyzetet, de a fülke oldalról még nyitott volt. A nyolcszemélyes utastérben két sorban helyezték el a négy-négy bőrülést. A jobboldali első ülés elé egy lehajtható asztalt szereltek, melynél alkalmanként a rádiós foglalhatott helyet. A Magyarországon üzemeltetett két F.VIIa 1939-ig állt szolgálatban. Amikor kiöregedtek a légiforgalomból, a HA-FKB jelű gépet átépítették vöröskeresztes légimentővé. A gép 1937 júniusában, a Budapesten megrendezett I. Nemzetközi Légbőlmentési Konferencia és Repülőverseny alkalmából mutatkozott be. Ekkor hajtott végre Magyarországon első ízben repülőgépből ejtőernyős ugrást két bátor ápolónő.

 

boacb707

Hatvan évvel ezelőtt, 1959. május 19-én szállt fel első alkalommal (gyári berepülésre) a brit BOAC légitársaság első Boeing B707-es sugárhajtóműves utasszállítója. A B707-436 Intercontinental típusból a BOAC 1956-ban 15 példányt rendelt. A gépeket az angol fél kérésére a Boeing Rolls Royce Conway hajtóművekkel szerelte fel.

 

 

Április

 

strato 300

Hetven évvel ezelőtt, 1949. április 1-jén állította forgalomba a Pan Am első Stratocrusier típusú utasszállítóját a San Franciscót Honoluluval összekötő útvonalon. A Boeing Model 377 Stratocrusiert a B-29-es bombázóból fejlesztették ki, és gyakorlatilag a C-97-es teherszállító 86-100 személyes polgári változata lett. A dupla fedélzetet csigalépcső kötötte össze, az alsó kabinban pedig koktélbár és társalgószalon is működött. A New Yorkból Londonba repülő Pan Am-gépeket hálókabinnal és fotelágyakkal is felszerelték, s a fedélzeten két öltözőt is kialakítottak. A President Service elnevezésű luxusszolgáltatást azonban kizárólag első osztályú tarifáért lehetett igénybe venni. A Stratocrusiert csak 1958-ig használták a légitársaságok, mert a csaknem kétszer gyorsabb, sugárhajtóműves B707-es és DC-8-as megjelenésével a négymotoros típus elavulttá vált.

 

lbehang

Ötven évvel ezelőtt, 1969. április 4-én érkezett meg Ferihegyre a Malév harmadik, HA-LBE lajstromjelű Tu-134-es gépe, mely jelenleg a ferihegyi Aeroparkban látható. A Malév fennállása során a típus különböző változataiból 13 saját tulajdonú, és egy bérelt gépet üzemeltetett. Közülük három szenvedett katasztrófát, egyet pedig egy tragikus itthoni tűzeset miatt kellett selejtezni. Az utolsó kereskedelmi repülést a HA-LBR teljesítette 1997. december 31-én, a Budapest – Varsó – Budapest útvonalon. A Tu-134-eseket 1998. január 8-án sétarepüléssel és a ferihegyi hangárban megtartott ünnepséggel búcsúztatták el.

 

delfin

Hatvan évvel ezelőtt, 1959. április 5-én emelkedett először a levegőbe a csehszlovák gyártmányú L-29 Delfin prototípusa. A kétüléses felderítő és kiképző-gyakorló repülőgépet fegyverzettel és légi fényképező berendezéssel egyaránt fel lehetett szerelni. A magyar légierő a pilótanövendékek kiképzésére összesen 18 L-29-est vásárolt, ebből az első három 1964 novemberében érkezett meg Magyarországra, majd 1965 áprilisáig újabb 15 példány állt szolgálatba. A Delfinek 1984 januárjában emelkedtek fel utoljára kiképzési repülésre, a gépeket később eladták a Szovjetuniónak. Az L-29-es gyártása 1974-ben fejeződött be az Aero Vodochody gyárban, és addigra összesen 3665-öt építettek ebből a típusból.

 

il14 300

Hatvan évvel ezelőtt, 1959. április 7-én indította el a Malév a Budapest-Kijev- Moszkva menetrend szerinti járatát. Az útvonalon kezdetben Il-14-esek, majd 1960-tól Il-18-asok repültek, melyek már kijevi leszállás nélkül is teljesíteni tudták a járatot.

 

airunion

Kilencven évvel ezelőtt, 1929. április 9-én indította el a francia Air Union első menetrend szerinti éjszakai járatát Párizsból Londonba. A légitársaság 1923. január 1-jén alakult meg a Compagnie des Messageries Aériennes és a Compagnie des Grands Express Aériens egyesülésével. Központi bázisa Párizs Le Bourget repülőterén volt, flottája Blériot, Farman, Breguet, FBA és Wibault típusú gépekből állt. 1933. október 7-én négy másik légitársasággal együtt, az akkor létrejött Air France tagja lett.

 

vimi 300

Száz évvel ezelőtt, 1919. április 13-án hajtotta végre első felszállását az angol Vickers Vimy bombázógép átalakított, 10 utas szállítására alkalmas kereskedelmi változata. Az 1917-ben mindössze négy hónap alatt kifejlesztett típus hivatalosan már nem vett részt az első világháborúban. 1918-ban kapta meg a Vimy nevet, s 99 példányt építettek belőle a RAF (Royal Air Force) számára, amely ezeket kiképzésre használta. A típussal a britek számos rekordot hajtottak végre. 1919. június 14-15. között John Alcock és Arthur Witten-Brown átrepülték az Atlanti-óceánt. Az Újfundland és Nagy-Britannia közötti távot 16 óra 27 perces nonstop repüléssel teljesítették. Ugyancsak Vickers Vimyvel repültek 1919. november 12. és december 10. között 135 óra 55 perc alatt először Ausztráliába, majd a következő évben Dél-Afrikába.

 

feribomb

Hetvenöt évvel ezelőtt, 1944. április 13-án hajtotta végre az első bombatámadást az angolszász légierő a félig elkészült Ferihegyi repülőtér ellen, melyet az odatelepült magyar és német harci gépek miatt katonai objektumnak tekintettek. Augusztus 9-én betetőzött a repülőtér tragédiája, amikor az újabb támadás során összedőlt a 140 méter hosszú hangár, és találat érte a forgalmi épületet is, melynek egyik szárnya romba dőlt. Korabeli becslések szerint, az épületekben és a berendezésekben esett kár megközelítette a tízmillió aranypengőt.

 

kiselektra

Nyolcvan évvel ezelőtt, 1939. április 17-én szállt le a Budaörsi repülőtéren a brit nemzeti légitársaság, az Imperial Airways L-14 Electra típusú utasszállítója, mely öt óra alatt, közbenső leszállás nélkül tette meg a London és Budapest közötti távolságot. A járat beindítását az 1938. június 20-án hatályba lépett magyar-angol légiforgalmi egyezmény tette lehetővé. Az amerikai Lockheed-gyár kétmotoros, 11 személyes gépe, az L-10A Electra továbbfejlesztett, modernizált változata volt. A teljesen fémépítésű, behúzható futóműves Electra 320 km/órás csúcssebességével a kor legmodernebb és kategóriájában leggyorsabb repülőgépei közé tartozott. Bár a szériagépek hatótávolsága csak 1400 kilométer volt, kiegészítő benzintartályok beépítésével ezt jelentősen meg tudták növelni.

 

jaklri

Harminc évvel ezelőtt, 1989. április 18-án jelentették be, hogy az év végéig az LRI (Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság) egy újabb Jak-40-es repülőgépet vásárol az általa létrehozott Aviaexpress légitársaság számára. 1975-től 1998-ig három hazai cég (LRI, Malév, LinAir), összesen öt Jak-40-est üzemeltetett magyar lajstromban.

 

learjet 300

Negyven évvel ezelőtt, 1979. április 19-én hajtotta végre első felszállását a Learjet 50 típusú business jet. A típus létrejötte Bill Lear pilóta-vállalkozó nevéhez fűződik, aki 1959-ben Svájcban kezdte meg az első gyors és nagy hatósugarú Learjet 23 kifejlesztését, mely két pilótával, négy-hat utast szállíthatott. A LEER Jet Co. nevű cég 1966-ban az amerikai Charlie Gates tulajdonába került, jelenleg viszont már a kanadai Bombardier-csoport részeként működik. A Learjet 50 egyik újdonsága volt többek között a NASA által kifejlesztett szárnyvég (winglet). Az új típus 11 utassal a fedélzetén, 860 km/órás maximális sebességgel, 4225 km távolságot tudott megtenni közbenső leszállás nélkül.

 

il18aero

Hatvan évvel ezelőtt, 1959. április 20-án állította forgalomba az Aeroflot az első Il-18 típusú utasszállítóját, melyből a Malév is rendelt. 1960 és 1989 között a magyar nemzeti légitársaság összesen nyolc Il-18-ast üzemeltetett, közülük három semmisült meg katasztrófában (HA-MOD, HA-MOC, HA-MOH). Az Il-18-as volt az első magyar lajstromú gép, amely átrepülte az Egyenlítőt. Magyarországon három ilyen típusú gép maradt. A HA-MOA és a HA-MOG a ferihegyi Aeroparkban látható, a HA-MOE pedig Szolnokra került. A nyolcadik gép, a HA-MOI egy ideig Abda közelében presszóként működött, majd végül Kassán, az ottani repülési múzeumban talált új otthonra.

 

oslo 300

Hatvan évvel ezelőtt, 1959. április 30-án írták alá Budapesten az első magyar-norvég légügyi egyezményt. Ez tette lehetővé, hogy a Malév egy évtizeddel később, 1970. május 20-án elindíthassa menetrend szerinti járatát Oszlóba. Ezt megelőzően a Malév 1969-ben a norvég fővárosban külképviseletet létesített, majd 1972-ben önálló irodát is nyitott.

 

 

Március

 

conci300

Ötven évvel ezelőtt, 1969. március 2-án emelkedett először a levegőbe a francia Aerérospatiale gyár Toulouse-Blagnac repülőteréről André Turcat főpilóta irányításával a Concorde 001-es számú, F-WTSS lajstromjelű prototípusa. A francia-angol kooperációban készült szuperszonikus utasszállító kifejlesztése 15 évbe telt, és több mint 3 milliárd fontot emésztett fel. Az összesen megépült 20 gép közül 14 állt forgalomba a British Airways és az Air France flottájában. A Concorde-ok nagyrészt Párizsból és Londonból repültek New York JFK repülőterére és vissza, mert a hatóságok csak az óceánok felett engedélyezték számukra a hangsebesség átlépését. Egy tragikus párizsi katasztrófa, a kerozinárak emelkedése és a 2001-es terrortámadás okozta válság miatt a gépet az Air France 2003 májusában, a British Airways pedig öt hónappal később, októberben vonta ki a forgalomból. Az utolsó repülőképes Concorde London Heathrow repülőteréről felszállva, 2003. november 26-án érkezett meg szülőhelyére, a Bristol közelében található Filtonba, ahol 34 évvel korábban először repült.

 

b50a300

Hetven évvel ezelőtt, 1949. március 2-án érkezett meg az USA Air Force Carswell bázisára az amerikai légierő „Lucky Lady II” névre keresztelt B-50A típusú bombázója, mely ezt megelőzően közbenső leszállás nélkül, 94 óra 1 perc alatt körberepülte a Földet. A második világháborús B-29-esből továbbfejlesztett B-50-es a mintegy 37 800 kilométeres útja során, négy alkalommal hajtott végre légitankolást ugyancsak amerikai, KB-29-es gépekből. A fedélzeten 13 fős személyzet tartózkodott, s teljesen feltöltött állapotban volt a támadó- és védőfegyverzet is. A rekordrepüléssel az USA kormánya azt kívánta demonstrálni (elsősorban a Szovjetunió számára), hogy légiereje gyakorlatilag a Föld bármely pontjára képes eljuttatni, akár nukleáris fegyvert is.

 

ils300

Hatvan évvel ezelőtt, 1959. március 12-én kezdte meg működését a Ferihegyi repülőtér első ILS (Instrument Landing System) leszállító-rendszere. Az angol PYE-cég berendezését a 310 fokos (Vecsés felőli) irányra telepítették. Az ICAO I. kategóriájú ILS segítségével a megfelelő műszerekkel rendelkező repülőgépek, illetve azok kiképzett személyzetei 600 méter vízszintes és 60 méter függőleges látótávolságig biztonságosan le tudtak szállni Ferihegyen. A földi adó jeleit – az iránysávot és a siklópályát - már jóval több mint 20 kilométer távolságról érzékelni lehetett. A még hagyományos rádiócsövekkel rendelkező PYE-ILS ezután 16 évig gyakorlatilag hibátlanul működött, majd 1975 tavaszán lecserélték a német Standard Elektronik Lorenz AG SEL 3000 típusú, modernebb berendezésére.

 

belfi300

Ötven évvel ezelőtt, 1969. március 15-én jelentették be, hogy a Malév végleg megszüntette belföldi járatait. A második világháború után a magyarországi menetrend szerinti légi forgalom 1946. október 15-én kezdődött el, amikor a Maszovlet elindította első két járatát Debrecenbe és Szombathelyre. Még 1946-ban sor került a szegedi (november 4.) és a győri (december 16.) járatnyitásra is, az elkövetkező években pedig bekapcsolták a légi forgalomba Pécset, Miskolcot, Siófokot, Békéscsabát, Nyíregyházát, Nagykanizsát, Zalaegerszeget és Kaposvárt. A belföldi forgalom csúcspontját az 1954-es nyári szezon jelentette, amikor a Maszovlet járatai már 11 magyarországi várost kötöttek össze Budapesttel, illetve részben egymással. A Maszovlet megszűnése, és a Malév 1954. novemberi megalakulása után a belföldi járatok a vasúti és közúti közlekedés fejlődésével, fokozatosan megszűntek. A Malév utolsó célállomása, Debrecen még néhány évig a légitársaság hivatalos kitérő repülőtere volt, de ha Ferihegy az időjárási okok miatt nem tudott fogadni, a gépek az ottani kedvezőbb infrastruktúra miatt inkább Bécsben, Belgrádban vagy Pozsonyban szálltak le.

 

tranzit300

Hatvan évvel ezelőtt, 1959. március 17-én készült el végleges formájában a Ferihegyi repülőtér 28 szobás, 58 férőhelyes új tranzitszállója és étterme. A szállodai szolgáltatásra azonban az 1960-as években a gyorsabb, sugárhajtóműves repülőgépek megjelenésével egyre csökkent az igény. Ezért a forgalmi épület baloldali szárnyában működő létesítmény évek óta üresen álló szobáit irodahelyiségekké alakították át, melyeket az 1973-ban megalakult LRI (Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság) vett használatba.

 

b2fjel300

Negyven évvel ezelőtt, 1979. március 22-én mutatta be Ferihegyen Jávor József vezérigazgató, Fazekas József vezérigazgató-helyettes és dr. Fülöp András főpilóta, repülési igazgató a Malév első Tu-154B-2 típusú repülőgépét. Az új típusváltozat létrehozása 1977 őszén kezdődött meg magyar, szovjet és bolgár szakemberek közös munkájával. A fejlesztés nyomán a gép új vezérlőrendszere már lehetővé tette az ICAO II kategóriájú, automatikus leszállásokat 400 méter vízszintes és 30 méter függőleges látótávolságig. A modernizálás hozzájárult ahhoz is, hogy a Malév a típus kivonásáig háromfős személyzettel (gépparancsnok, másodpilóta és fedélzeti mérnök) üzemeltesse a Tu-154B-2 flottáját.

 

b767tori 300

Húsz évvel ezelőtt, 1999. március 30-án nyílt meg a Malév első menetrend szerinti, torontói járata. Ezt megelőzően a magyar nemzeti légitársaság 1994 és 1998 között, összesen 101 különjáratot indított Budapestről a kanadai nagyvárosba. A menetrend szerinti nyitást az tette lehetővé, hogy 1998 decemberében aláírták a magyar-kanadai légügyi egyezményt. 1999. május 26-ig hetente egyszer, majd ezt követően kétszer repültek a Malév B767-esei Toronto Pierson International repülőtérre. A gépek kedden és csütörtökön szálltak fel Ferihegyről, majd Torontóból szerdán és pénteken reggel tértek vissza – mintegy 10 órás repüléssel - Budapestre.

 

Február

 

mabecs300

Hatvan évvel ezelőtt, 1959. február 1-jén kezdte meg működését a Malév bécsi külképviselete. Az első menetrend szerinti Malév-járat Li-2-es gépe 1956. június 5-én szállt le az osztrák főváros nemzetközi repülőterén, de a két ország közötti légügyi egyezményt csak 1959. július 17-én írták alá Budapesten. Ekkor már az Il-14-es típus repült az útvonalon. A Budapest és Bécs közötti rövid távolság ellenére – elsősorban az átszálló utasok miatt – a Malév és az AUA (később Austrian Airlines) gépei folyamatosan biztosították a légi összeköttetést a két főváros között.

 

dlr300

Száz évvel ezelőtt, 1919. február 5-én indította el a német DLR (Deutsche Luft Reederei) légitársaság a világ első rendszeres, naponta repülő utasszállító járatát. A Berlin és Weimar közötti, mindössze 193 kilométeres útvonalon 5 személyes AEG J II, valamint kétüléses DFW gépek közlekedtek, melyek a két nagyváros közötti távolságot lipcsei közbenső leszállással, 2 óra 20 perc alatt tették meg.

 

connie300l

Hetven évvel ezelőtt, 1949. február 5-én az amerikai Eastern Air Lines légitársaság Lockheed Constellation gépe új sebességi rekordot állított fel a nyugati és a keleti part között. A négymotoros utasszállító 6 óra 18 perc alatt ért Los Angelesből New York LaGuardia repülőterére.

 

farmi300

Száz évvel ezelőtt, 1919. február 8-án Henry Farman menetrend szerinti légijáratot indított London és Párizs között. A Toussus-le-Noble és Kenly között repülő F.60 Goliath típusú bombázók, az átalakításukat követően egyszerre 11 utast szállíthattak.

 

jumbo300

Ötven évvel ezelőtt, 1969. február 9-én emelkedett először a levegőbe az amerikai Boeing gyár B747-es típusú, szélestörzsű repülőgépe.

 

lbp300

Huszonöt évvel ezelőtt, 1994. február 22-én gyulladt ki Ferihegyen, az Aeroplex hangárjában a Malév HA-LBP lajstromjelű, Tu-134A-3 típusú repülőgépe.

 

japcsi300

Huszonöt évvel ezelőtt, 1994. február 23-án írta alá Budapesten Schamschula György közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter, valamint Tsutsumi Koichi, Japán magyarországi nagykövete a magyar-japán légügyi egyezményt. Ebben az évben a Malév B767-es gépekkel, 40 charterjáratot közlekedtetett a két ország között. 1995-re tervbe vették egy menetrend szerinti oszakai járat elindítását is, de ebből végül nem lett semmi. A Malév fennállása alatt, továbbra is csak különjáratokat indított Japánba, illetve onnan Magyarországra.

 

lanc300

Huszonöt évvel ezelőtt, 1994. február 23-án hunyt el 58 éves korában Lánc Tibor Tu-154-es kapitány, a Malév Repülőklub, majd az 1989-ben újjáalakult Magyar Repülő Szövetség első, demokratikusan megválasztott elnöke.

 

belrep300

Ötven évvel ezelőtt, 1969. február 28-án jelentették be, hogy a Malév március 15-től hivatalosan beszünteti belföldi menetrend szerinti járatait. Az első két járatot 1946. október 15-én indította el a Malév elődje, a Maszovlet Budapestről Debrecenbe és Szombathelyre. A forgalom csúcspontját az 1954-es nyári szezon jelentette, amikor a Maszovlet járatai már 11 belföldi várost kötöttek össze Budapesttel, illetve részben egymással. A Malév 1954. novemberi megalakulása után a belföldi járatok, a Li-2-es típus kivonásával fokozatosan megszűntek.

 

elalb300

Harminc évvel ezelőtt, 1989. február 28-án írták alá Tel Avivban a magyar-izraeli légügyi egyezményt. A megállapodás egyik érdekessége volt, hogy megelőzte a hivatalos diplomáciai kapcsolatok felvételét Magyarország és Izrael között. Az egyezmény létrejötte érdekében 1988 októberében Arial Sharon izraeli kereskedelmi miniszter és Rahael Harlev, az El Al légitársaság elnöke folytatott Budapesten tárgyalásokat, melyek nyomán novemberben már elindultak az első charterjáratok a két ország között. A légügyi egyezmény megkötése után, az 1989-es nyári menetrendtől a Malév és az El Al is menetrend szerinti járatot indított Budapest és Tel Aviv között, s rövidesen megnyitották városi irodáikat is.

 

 

Január

 

oldlot300

Kilencven évvel ezelőtt, 1929. január 1-jén alakult meg a lengyel LOT légitársaság (Polska Linja Lotnicze). 1938. július 1-jén indult el a Budapestet és Varsót összekötő első hivatalos repülőjárat, amit a lengyel LOT és a magyar Malert (Magyar Légiforgalmi Rt.) Junkers Ju-52-es gépekkel közösen üzemeltetett. A járat hamar népszerű lett, két hónappal később, 1938 szeptemberében újabb járat indult a LOT üzemeltetésében a Varsó-Krakkó-Budapest útvonalon, egy évvel múlva pedig már a Varsó-Budapest-Belgrád, valamint a Budapest-Velence-Róma járatokat is elindította a lengyel nemzeti légitársaság. A járatok a második világháború kirobbanásáig repültek. A háború után 1947 októberében indították újra a Varsó és Budapest közötti járatot, amit a LOT és a Malév egészen a magyar nemzeti légitársaság leállásáig, közösen üzemeltetett.

 

tupi204k

Harminc évvel ezelőtt, 1989. január 2-án hajtotta végre első sikeres repülését a szovjet Tupoljev Tu-204-es. Az új repülőgépet a Malév által is csaknem három évtizedig üzemeltetett Tu-154-es leváltására fejlesztették ki, de kialakításakor Lanovszkij Lev Antonovics főkonstruktőr számára már a Boeing B757-ese és az Airbus A320-as gépcsaládja volt az irányadó. Ennek megfelelően a Tu-204-es fly-by-wire rendszerrel, fogyasztáscsökkentő szárnyvégekkel, új PSz-90A hajtóművekkel és továbbfejlesztett, digitális számítógépes avionikával készült. További újdonsága volt, hogy a hajtóművek felerősítő csomópontjait már úgy alakították ki, hogy (a B757-esen is alkalmazott) Rolls-Royce RB.211–535E4 hajtóművekkel is repülhessen. Bár a típusból a közelmúltig csaknem húsz különböző változat (illetve annak terve) készült el, időközben kiderült, hogy mégsem képes versenyezni az Airbus és a Boeing újabb termékeivel. Speciális kormányzati igények alapján, a modernizált és továbbfejlesztett Tu-214-es bázisán fejlesztették ki 2010-től a Tu-214PU (VIP) változatot, míg a Tu-214SUS, és a Тu-214SR légi kommunikációs központként és átjátszóállomásként üzemel. Utóbbiak fő feladata a levegőben utazó, mindenkori orosz elnök és az ország katonai, politikai vezetésének összekötése, illetve az orosz haderő irányíthatóságának fenntartása. Az elmúlt évben Putyin orosz elnök egy ilyen, Tu-214PU géppel tett rövid látogatást Budapesten.

 

lie300

Hetven évvel ezelőtt, 1949. január 4-én térítették el a Maszovlet HA-LIE lajstromjelű repülőgépét. A Li-2-es Kun Miklós parancsnokkal, Kiss István másodpilótával, Pásztor István távírásszal, Szűcs Antal hajózószerelővel, Majoros Jánossal a Malert egykori főmérnökével (aki egyben pilóta is volt), valamint a beszervezett utasokkal Münchenbe repült. A két pilóta gondosan megtervezte az akciót, melybe a távírászt és a szerelőt nem avatták be. A repülőgép Ausztria angolok által megszállt területe felett haladva, több mint két és félórás út után Münchenben szállt le. A gép utasait, akik nem tartoztak az eltérítők közé, valamint a távírászt és a szerelőt saját kérésükre később hazaszállították, és a németek a repülőgépet is visszaadták. Kun Miklós, Miky Kovacs néven a CIA állományába került, majd 1950-től 1959-ig pilótaként repült C-47-es és C-54-es repülőgépeken. Az eltérítés után az összes belföldi repülőtérre - így Pécsre is - karhatalmi egységeket telepítettek, és ettől kezdve minden Maszovlet járatra felültettek egy fegyveres gépkísérőt is.

 

yeager300

Hetven évvel ezelőtt, 1949. január 5-én teljesítette Charles „Cuck” Yeager 66 méter/másodperccel a repülési emelkedési sebesség új, nem hivatalos világrekordját. Mindez abból a szempontból is jelentős esemény volt, hogy a Bell X-1-es gép ezúttal nem a levegőből egy B-29-es fedélzetéről indult, hanem a földről, önállóan szállt fel. Az amerikai pilóta ezt megelőzően, 1947. október 14-én a Muroc (mai nevén Edwards) légibázis fölötti légtérben, egy mindössze 14 perces repülés során, rakétahajtású repülőgépével a repülés története során elsőként törte át a hangfalat. A Bell X-1-es 12800 méter magasságban, 1078 km/óra (Mach 1.015) sebességet ért el. A kísérleti gépből, mely 1946-ban repült először, összesen három példány épült. Az elsőt a légierő, a másodikat a NASA használta, míg a harmadik egy földi tankolás során megsemmisült. A Bell X-1-essel összesen 156 kísérleti repülést végeztek.

 

argi300

Hatvan évvel ezelőtt, 1959. január 8-án hajtotta végre első sikeres repülését a brit A.W.650 Argosy repülőgép. Az Armstrong Whitworth teherszállítóját négy Rolls Royce Dart 532-es hajtóművel szerelték fel. Az első szériából a RAF (Royal Air Force) 56-ot rendelt. A C. MK. I típusjelzésű gépek túlnyomásos utastérben egyszerre 54 felszerelt ejtőernyőst, 69 katonát, vagy 9 tonna árut tudtak szállítani. A gépen (a későbbi B747-eshez hasonlóan) a pilótafülkét a tehertér fölé helyezték. Így elöl és hátul is egy 2,74x2,23 méteres rakodóajtó állt rendelkezésre, utóbbit pedig repülés közben is ki lehetett nyitni. 1964-ben készült el a típus továbbfejlesztett, 200-as szériája, a 12 tonna teherbírású Super Argosy, melyet 1970-ig a BEA brit légitársaság is üzemeltetett.

 

dh4 300

Száz évvel ezelőtt, 1919. január 10-én a brit királyi légierő (RAF - Royal Air Force) rendszeres postajáratot indított London és Párizs között. A Geoffrey de Havilland által tervezett D.H.4 brit gyártmányú, kétüléses könnyűbombázók – melyek az első világháború idején, 1917 márciusában kerültek ki a frontra – naponta háromszor repültek az angliai Hendonból a francia fővárosba. A repülőgépek a távolságot kevesebb mint két óra alatt tették meg, pilótáik pedig a vasútvonalak és az országutak alapján tájékozódtak. A RAF a járatokkal gyakorlatilag diplomáciai iratokat szállított a párizsi béketárgyalásokra, illetve onnan Londonba, de gépei alkalmanként utasokat is vittek Párizsba, és a németországi Kölnbe.

 

bonzi300

Hetven évvel ezelőtt, 1949. január 13-án fejezte be rekordrepülését az amerikai Beecraft gyár Bonanza típusú repülőgépe. William B Odom pilóta ezt megelőzően a Hawaii szigetekről, Honoluluból szállt fel, és a nonstop repülés során a 3873 kilométeres távolságot 176 km/órás átlagsebességgel, mintegy 22 óra alatt tette meg. A Bonanza Model 35 típusú gép prototípusa 1945. december 22-én teljesítette első, sikeres repülését. Kategóriájában egyedi jellegzetessége lett a V-alakú (pillangó) vezérsík. Ebből a változatból 1978 áprilisáig összesen 10 108 példány épült. A 4-5 üléses Bonanza népszerűségét jelzi, hogy 1968-tól, modernizált – immár hagyományos vezérsíkú – változatát, Model 36 néven tovább gyártották.

 

il14zrh300

Hatvan évvel ezelőtt, 1959. január 23-án írták alá Bernben az első magyar-svájci légügyi megállapodást. Ez tette lehetővé, hogy a Malév július 21-én elindíthassa menetrend szerinti zürichi járatát. (A két ország a hivatalos légügyi egyezményt csak 1967. július 19-én kötötte meg.) Az útvonalon kezdetben kétmotoros Il-14-es gépek repültek. Ezután a Malév 1963-ban a svájci városban külképviseletet, majd 1972-ben önálló irodát is nyitott. Svájc nemzeti légitársasága, a Swissair 1965. május 28-án indította el sugárhajtóműves Caravelle gépeivel a budapesti járatát, s még ugyanebben az évben külképviseletet, majd 1966-ban irodát is nyitott a magyar fővárosban.

 

oldkabin300

Hetven évvel ezelőtt, 1949. január 26-án az American Airlines a világon elsőként helyezett üzembe gépei utasterében fedélzeti hangosbemondó tájékoztató rendszert, melyet nem csak a légiutas-kísérők, hanem a pilóták is használhattak.

 

convi300

Hatvan évvel ezelőtt, 1959. január 27-én hajtotta végre első sikeres repülését az amerikai San Diegóban a Convair gyár 880-as típusjelzésű, sugárhajtóműves utasszállítója. Bár a Convair gépe sok tekintetben hasonlított a két konkurensére, a Boeing B707-esére és a Douglas DC-8-asára, törzsének átmérője és hossza azokénál kisebb volt, ezért sokkal kevesebb (kezdetben mindössze 110) utast szállíthatott. Emellett a Convair 880-as hatótávolsága, nagyobb sebessége ellenére szintén elmaradt a másik kettőétől. 1960-ban elsőként a Delta Air Lines állította forgalomba, de rendelt belőle az ugyancsak amerikai TWA, a Japan Airlines, a Swissair és a Cathay Pacific is. Az első változatból azonban mindössze 65 példány épült. 1961-ben megszületett a három méterrel hosszabb, továbbfejlesztett, 149 személyes Convair 990-es, de végül ebből is csak mindössze 37-et tudtak eladni, mert a légitársaságok a Boeing és a Douglas gépeit részesítették előnyben. 1975-ben, két évvel a halála előtt egy használt Convair 880-ast Elvis Presly is vásárolt magának 250 ezer dollárért a Delta Air Linestól. Ezután a lányáról Lisa Marie névre keresztelt, 28 személyes gépre még több mint 300 ezer dollárt költött: hálószobát és tárgyalót rendezett be, a fedélzeten pedig négy tévékészülék működött, amelyek egy videó-rendszerhez kapcsolódtak.

 

 

 

   © 1996 - 2015. Copyright AeroNews – Minden jog fentartva  |  Impressum
Powered by Joomla 1.7 Templates