In memoriam 1994

1994. február 22-én 9 óra 30 perckor tragikus baleset történt Ferihegyen, amikor az Aeroplex Kft. 2-es hangárjában, az esedékes F3-as karbantartás közben kigyulladt a HA-LBP lajstromjelű, Tu-134A3-as típusú repülőgép orr-része.

 

A kivizsgálás során kiderült, hogy a tüzet a pilótakabinban lévő félvödörnyi mosóbenzin lángralobbanása okozta. A vödröt a bent lévők igyekeztek eltávolítani a gépből, de az kiömlött és lángbaborította az egész orr-részt. A repülőgépben dolgozók igyekeztek kimenekülni az ajtókon és a pilótakabin nyitott ablakain keresztül, miközben hárman a lángoktól súlyos égési sérüléseket szenvedtek.

Bár ekkoriban már tiltott volt, hogy a hangárban álló gépek fedélzetére mosóbenzint vigyenek, mégsem állt rendelkezésre megfelelő anyag annak kiváltására. A szerelők nem rendelkeztek antisztatikus ruhával és cipővel sem. A tragédia közvetlen kiváltó oka az volt, hogy egy fiatal, kezdő szerelő legalább háromliternyi mosóbenzint vitt fel a fedélzetre, holott az adott feladatot két decivel is megoldhatta volna. Ezután elhagyta a gépet. A szűk kabinban párolgó benzingőzből lobbanásveszélyes koncentráció képződött, ami az elektrosztatikusan feltöltődött cipőktől belobbant. Az egyik szerelő ugyan azonnal megpróbálta kivinni a vödröt, de összeütközött a kollégájával, és az égő benzin szétfolyt.

 

lbptab680

 

A baleset következtében rövidesen négy egykori munkatársamtól, Simon Józseftől (55), Szabó Lajostól (54), Seregley Istvántól (43) és Martin Ottótól (27) kellett végleg elbúcsúzni, akik életüket adták munkájuk végzése közben, a földön - a repülésért.

 

negyen

 

Az Aeroplex dolgozói azonnali szolidaritással reagáltak az eseményre. Véradást szerveztek, majd gyűjtést indítottak a hozzátartozók megsegítésére.

Simon József (becenevén Madár) elvesztése különösen fájdalmas volt számomra, mert ferihegyi munkábaállásom szinte első pillanatától együtt dolgoztam vele, s e sajátos „mester-inas” kapcsolat az évek során, a kölcsönös tiszteletre alapozott barátsággá változott. Értelmetlen halála több mint két évtized után is megrendítő számomra.

 

ketten

 

 

   © 1996 - 2015. Copyright AeroNews – Minden jog fentartva  |  Impressum
Powered by Joomla 1.7 Templates